Contest Yachts showt nieuw model: Contest 50CS

Al ruim 45 jaar heeft Contest een 50-voets jacht in productie, maar dat wordt wel steeds aan de nieuwste eisen aangepast. Reden om weer een nieuwe Contest 50CS te presenteren in de range van semi-custom zeilschepen.
@media (max-width: 679px){#fig-61014152ae9d8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61014152ae9d8 img{#fig-61014152ae9d8 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61014152ae9d8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61014152ae9d8 img{#fig-61014152ae9d8 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61014152ae9d8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61014152ae9d8 img{#fig-61014152ae9d8 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61014152ae9d8 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61014152ae9d8 img{#fig-61014152ae9d8 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Contest 50CS

De nieuwe Contest 50CS is ontworpen in samenwerking met Judel/Vrolijk en Wetzels Brown Partners. De 50CS is voorzien van een centrale kuip en strakke romplijnen. Benedendeks kreeg Wetzels Brown Partners de opdracht om meer ruimte en volume te creëren met behoud van stijlvolle elementen en oog voor detail waar Contest bekend om staat. Vanaf het begin heeft de werf iedereen die intern en extern betrokken was bij dit nieuwe ontwerp om extra focus gevraagd voor optimaal gebruik van de ruimte, stabiliteit van het jacht en nog betere zeilprestaties bij zowel lichte als zware weersomstandigheden.

Techniek

Een onderscheidend aspect ten opzichte van jachtbouwers is de door Lloyd’s goedgekeurde vacuüm-injectiemethode met toepassing van carbon versterkingen. Dit resulteert volgens de werf in een zeiljacht dat geruisloos vaart: geen krakende panelen, geen rammelende geluiden van dekbeslag, geen geluidstrillingen van de motoren en mechanische installaties.

Ook hebben de ontwikkelaars minutieus berekend wat de beste gewichtsverdeling over het hele schip moet zijn. De genoemde aanpassingen hebben ook consequenties gehad voor tuigage, dekinrichting en zeilplan. Hierin is de optimale balans gevonden om de zeilprestaties onder alle weersomstandigheden te verbeteren zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit van het schip en het comfortabele zeilgedrag.

Nieuw is ook het gebruik van koolstofvezel dat heel licht doch stijf en enorm sterk is. Vanzelfsprekend ook weer geheel ontworpen en toegepast onder het toeziend oog van Lloyd’s Register. Verder zijn geïntegreerde zonnepanelen op het dek en elektrische aandrijfsystemen optioneel.

@media (max-width: 680px){#fig-61014152af4c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61014152af4c9 img{#fig-61014152af4c9 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61014152af4c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61014152af4c9 img{#fig-61014152af4c9 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61014152af4c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61014152af4c9 img{#fig-61014152af4c9 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Arjen Conijn

Arjen Conijn, directeur en als derde generatie aan het roer van de werf: "Terwijl andere semi-custom jachtbouwers steeds vaker terugvallen op meer standaardisering om kosten te besparen, doen wij het bij Contest juist anders. Met dit nieuwste ontwerp laten we wederom zien dat wij erin geloven om samen met de eigenaar een jacht te ontwerpen dat volledig aansluit bij zijn of haar wensen en behoeftes. Dat noemen we “building dreams together”. Deze nieuwe Contest 50CS is daar weer een prachtig voorbeeld van."

Komend weekend organiseert Contest, in samenwerking met andere jachtbouwers uit Nederland het Dutch Yachting Weeken in Medemblik. De informatie daarover leest u hier.

Laatste nieuws