Ontwerpers stappen over op duurzaam: megazeiljachten zijn de toekomst

Nu Jeff Bezos bouwt aan het grootste megazeiljacht ter wereld lijkt het hek van de dam: motoren zijn uit, zeilen zijn in. Kurt Strand Design toont een concept van een jacht dat meer energie opwekt dan het verbruikt. Dit is superjacht Florida.
@media (max-width: 679px){#fig-6565d5955817c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6565d5955817c img{#fig-6565d5955817c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6565d5955817c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6565d5955817c img{#fig-6565d5955817c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6565d5955817c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6565d5955817c img{#fig-6565d5955817c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6565d5955817c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6565d5955817c img{#fig-6565d5955817c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Florida

Met een lengte van 160 meter is de Florida van Kurt Strand Design gemakkelijk het langste megazeiljacht van de wereld. Het is echter geen gewoon jacht met witte zeilen van doek, maar het heeft wing sails. Nu is dat ook niet helemaal revolutionair, want dat zien we vaker in ontwerpen. Kurt Strand heeft de vleugelzeilen echter bekleed met zonnepanelen.

Hij noemt het zonnezeilen. Nu is dat een naam voor ruimteschepen die enorme snelheden kunnen bereiken door een zeil dat op zonnedeeltjes reageert, maar in de Florida zijn de zonnezeilen verantwoordelijk voor de windaandrijving én het opwekken van elektriciteit. De masten kunnen de zeilen intrekken als er geen behoefte is aan voortstuwing. Daarbij worden de zonnepanelen overigens automatisch gewassen door een intern systeem. Op die manier genereren ze optimaal stroom als ze weer worden uitgevouwen.

@media (max-width: 680px){#fig-6565d5955860f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6565d5955860f img{#fig-6565d5955860f img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6565d5955860f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6565d5955860f img{#fig-6565d5955860f img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6565d5955860f img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6565d5955860f img{#fig-6565d5955860f img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Waarschijnlijk heeft het schip niet alle geleverde elektriciteit meteen nodig. Om te voorkomen dat het systeem dan in de soep loopt is er een flink accupakket aanwezig om stroom in op te slaan. Dat is echter niet het enige, dankzij elektrolyse kan het schip ook eigen waterstof maken dat vervolgens op een later tijdstip gebruikt kan worden om weer elektriciteit te genereren.

De elektromotoren van het schip kunnen ook gebruikt worden als stroomgenerator. Ook die stroom gaat in het 5 MW accupakket of wordt omgezet in waterstof. Als er dan eens geen wind of zon is, kan het schip daarmee worden voortgestuwd. Uiteraard is er ook nog een ouderwetse verbrandingsmotor aanwezig voor het geval alles in de soep loopt. Desondanks denkt Strand dat het totale verbruik van het schip zo'n 90% lager moet kunnen liggen dan van een vergelijkbaar enorm superjacht.

Ondanks het gigantische formaat kunnen er 'maar 24 gasten aan boord verblijven. Zijn zitten in 12 gastensuites en hebben 40 man personeel voor zich werken. Uiteraard is er aan alle luxe gedacht, van een enorme elektrische tender, tot een stalling voor een (elektrische) supercar en een helikopterdek.

Laatste nieuws