Emirates Team New Zealand ontwikkelt waterstofaangedreven volgboten voor 37e America's Cup

De chase boats bij de America's Cup hebben vanouds stevige buitenboordmotoren die gevoed worden met benzine. Voor de 37ste editie van de oudste zeilrace ter wereld wil Emirates Team New Zealand duurzaam innoveren naar uitstootloos varen. Dit zijn de nieuwe volgboten die op waterstof varen.
@media (max-width: 679px){#fig-614d75a0ed7c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d75a0ed7c9 img{#fig-614d75a0ed7c9 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614d75a0ed7c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d75a0ed7c9 img{#fig-614d75a0ed7c9 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d75a0ed7c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d75a0ed7c9 img{#fig-614d75a0ed7c9 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d75a0ed7c9 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d75a0ed7c9 img{#fig-614d75a0ed7c9 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}AC37 Hydrogen

Waterstof is een van de mooiste brandstoffen die er zijn. Je kunt het bijmengen bij biofuels en zo carbon neutral op verbrandingsmotoren vertrouwen. Mooier is echter de brandstofcel, daarin wordt waterstof samengebracht met zuurstof waarbij water ontstaat en een elektrische stroom. Daarmee kan vervolgens de motor worden aangedreven.

Emirates Team New Zealand kiest voor de laatste optie. Ze hebben een boot in ontwikkeling die zich laat omschrijven als een foilende catamaran. De drie foils onder de boot hebben alledrie een eigen elektromotor. Achterin de drijvers van de catamaran zitten de brandstofcellen, terwijl voorin de cilinders met het waterstofgas zijn bevestigd.

@media (max-width: 680px){#fig-614d75a0ee0db img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d75a0ee0db img{#fig-614d75a0ee0db img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d75a0ee0db img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d75a0ee0db img{#fig-614d75a0ee0db img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d75a0ee0db img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d75a0ee0db img{#fig-614d75a0ee0db img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

De Challenger of Record, het Britse Team INEOS, doet ook mee met de ontwikkeling. Als de prototypes een succes worden, wil Team New Zealand dat alle chase boats op waterstof aangedreven worden. Daarmee moet de uitstoot van het evenement een stuk verlaagd worden. Een mooie aankondiging om te doen op World Ocean Day, 8 juni.

Sponsor AFCryo is een van de aanjagers van het idee. Technical Director Hugh Reynolds van het bedrijf zegt: "As an organisation we have been working in cryogenics, and clean-tech solutions, for 17 years. We are a strong proponent of green hydrogen and are manufacturing hydrogen production systems in New Zealand. It is exciting to work with Emirates Team New Zealand on such an aggressive development curve and timeline to deliver on water Hydrogen storage and power. The opportunity to contribute to such an exciting project aligns perfectly with our view of sustainable future energy."

Uiteraard zijn de Nieuw Zeelanders zelf ook enthousiast over de plannen. Specialer is dat ook INEOS Team UK meedoet en ook Terry Hutchinson, Skipper en Executive Director van New York Yacht Club American Magic, de Amerikaanse Challenger voor 36te America’s Cup zegt: "It is impressive to see how innovation remains the driving force behind the America’s Cup after 170 years of racing. We support the Defender’s efforts to apply their performance innovation skills to sustainable and environmentally friendly technology."

Net zoals de eerder vandaag aangekondigde E1 raceklasse op het water aangeeft: de echte innovatie wordt aangedreven door sport.

Laatste nieuws