Wow. Dit is de nieuwe elektrische Formule 1-boot

Na de Formule E en Extreme E wil Alejandro Agag een nieuw elektrisch kampioenschap initieren: E1. Met elektrische powerboats die eruitzien alsof ze uit een Star Wars film komen. Met 50 knopen zijn ze nog niet zo snel als de RaceBird powerboats die we al kennen, maar ze zijn wel elektrisch en duurzaam.
@media (max-width: 679px){#fig-614d7b15256cb img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7b15256cb img{#fig-614d7b15256cb img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614d7b15256cb img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7b15256cb img{#fig-614d7b15256cb img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d7b15256cb img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7b15256cb img{#fig-614d7b15256cb img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d7b15256cb img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7b15256cb img{#fig-614d7b15256cb img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}E1 Race Bird

De naam Alejandro Agag zal u misschien niet zoveel zeggen, maar hij heeft inmiddels een naam gemaakt op het gebied van elektrificatie van racen. Hij startte de Formule E, waar inmiddels verschillende grote automerken in meedoen (of alweer stoppen) en die inmiddels de FIA-status van wereldkampioenschap heeft bereikt. Daarna ging hij door met Extreme E, waar het rallyracen verduurzaamd wordt. Nu is het water aan de beurt. Niet met zeilboten, want dat gebeurt al eeuwen op een duurzame manier, maar met motorboten.

Gisteren trok Agag in Londen het doek van de RaceBird. Als hij op pootje wordt voorgesteld lijkt het net een geland oorlogsvliegtuig uit Star Wars. Het is echter een boot van 800 kilogram. Dat gewicht komt uiteraard grotendeels voor rekening van de batterijen die de elektrische motor aandrijven. De topsnelheid is nog niet extreem hoog, met 50 knopen, maar snel ware de eerste Formule E-wagens ook niet. Het gaat erom hoe het geheel in beeld wordt gebracht. Desondanks vragen we ons af of het niet makkelijker was geweest om een Candela Seven aan te passen. Die heeft automatische foils, en gaat ook 50 knopen.

Agag bedacht de raceklasse toen hij met voormalig NASA en Ferrari-technicus Rodi Basso langs de Theems liep. Het duo concludeerde ter plekke dat de scheepvaart wel een trap onder de bips kon gebruiken op het gebied van verduurzaming. in de autowereld gebeurde dat ook pas toen de sport zich ervoor ging interesseren.

Het ontwerp van het schip komt van Sophi Horne van SeaBird Technologies en de bouw is in handen van Brunello Acampora van Victory Marine. Het is een zeven meter lange en drie meter brede boot. Op zijn foils komt het gevaarte een halve meter boven het water uit.

Komende winter wil E1 met de eerste prototypes gaan testen. Daarna duurt het nog even voordat we de eerste race gaan zien. Helaas is er niet alleen goed nieuws: ongetwijfeld zal E1, net als Extreme E en Formule E, afhankelijk zijn van veel centjes. Daarbij kijkt Agag niet kieskeurig naar de herkomst van het geld, dus ook in deze onderneming steekt het Dark Kingdom, Saoedi Arabië, een grote zak met geld, want greenwashing en sportwashing zijn grote thema's in het onderdrukkende en olieproducerende woestijnkoninkrijk.

Laatste nieuws