Het superzeiljacht is in opkomst. Nuvolari Lenard toont 'Vento'

Na de Black Pearl en het nieuwe jacht van Jeff Bezos dat bij Oceanco gebouwd wordt, lijkt het hek van de dam: iedereen moet weer aan het zeilen. De Italiaanse ontwerpers van Nuvolari Lenard toonden onlangs de Vento, een honder meter lang zeiljacht met wingzeilen.

Vento

Na grooot, groter, grootst op het gebied van motoren en snelheid is ook in de wereld van de superjachten langzamerhand een kentering te zien. Ook miljardairs lijken zich meer en meer om het milieu te gaan bekommeren. Bij Feadship dreef onlangs een superzuinig superjacht uit de werf, in Duitsland werken ze aan een jacht dat op waterstof kan varen en Jeff Bezos' nieuwe megajacht in een zeilschip. Ook bij Huisman weten ze dat grotere zeilboten aantrekkelijker zijn en daar toonden ze vorig jaar al de grootste eenmaster.

Nuvolari Lenard

Op de bootshow van Venetië trokken de designers van Nuvolari Lenard afgelopen dagen het doek van de Vento. Dat is een enorm zeiljacht van 100 meter. De aandrijving komt niet van klassieke zeilen, maar van grote vleugels. Het moet niet het zoveelste 'sail assisted mega yacht' worden, maar een gamechanger. Carlo Nuvolari: "Being environmentally conscious has to become a way of being, as well as a way of thinking. There's nothing stopping us from thinking about a truly green large yacht. It's not difficult to achieve major results, you just have to stop being traditionalist and take a risk, going back to the basics: building a sailing yacht that really uses sails and is really efficient."

Het schip wordt gebouwd van aluminium, met de boven het water uitstekende delen van composietmateriaal om nog meer gewicht te besparen. De rompvorm is er voor snelheid en comfort en de waterlijn van het honderd meter lange schip is daardoor ook extreem lang. De lichte en lange romp zorgt ook voor minder golfslag, wat weer goed is voor de kusten waarlangs het schip zal varen.

Het voordeel van de wingzeilen, die Nuvolari Lenard bij Ilan Gonen in Israel liet ontwerpen, is dat ze meer voortstuwing maken met minder oppervlak. Dat heeft ook weer een voordelig effect dat het schip niet te ver overhelt, wat natuurlijk comfortabel is, maar ook gewicht bespaart aangezien er minder balast in de kiel hoeft.