Superjachtkoper zoekt hulp: welke kleur moet zijn boot krijgen?

De koper van Project Skyfall, het krachtigste jacht dat Heesen tot nu toe bouwde, heeft een hulplijn ingeschakeld. De vraag is welk kleurenschema het jacht en de bijbehorende Vanquish tender moeten krijgen. Iedereen mag meehelpen bij het nemen van de beslissing.

Heesen Skyfall

Hoe vaak komt het nou voor dat je moet beslissen over het kleurenschema van een miljoenenproject? Voor de 'gewone man' is het een vraag die waarschijnlijk nooit voorkomt. Maar ook voor een miljonair is het een spannende kwestie. Stel je voor dat je achteraf spijt hebt van de beslissing. Dan ben je weer een flinke stapel bankbiljetten kwijt om de fout te herstellen.

De opdrachtgever die bij Heesen in Oss het Project Skyfall laat bouwen heeft een oplossing bedacht. Hij heeft een enquete gemaakt waarin het publiek zijn voorkeur voor een kleurenschema kan uitspreken. Om te voorkomen dat zijn jacht als een kleurrijk Boaty McBoatface door het leven moet zijn de keuzes wel beperkt.

De keuze:

Wie zijn favoriet heeft bepaald kan op de site van Heesen een stem uitbrengen.

Over Skyfall

In oktober vorig jaar stuurde Heesen de volgende informatie over het jacht dat overigens niet verward moet worden met dit jacht Skyfall:

Het karakteristieke lijnenspel van dit 60 meter jacht is getekend door de Nederlandse onderwerper Frank Laupman van Omega Architects. De uitgesproken kleurstelling straalt kracht en snelheid uit.

SkyFall beschikt over 22.000 pk uit vier MTU 20V 4000 motoren die vier Kongsberg S90 waterjets aandrijven. De twee buitenste motoren, die aan de laatste Tier III emissienormen voldoen, drijven bestuurbare jets aan, terwijl de binnenste twee motoren zijn gekoppeld aan vaste jets. De twee middelste motoren, die iets minder tegendruk en een fractie meer vermogen leveren, worden uitsluitend gebruikt voor hoge snelheden. Door het gebruik van waterjets bedraagt de diepgang minder dan 3 meter. Ook zijn er 40 procent minder trillingen vergeleken met conventionele assen en schroeven.

Dankzij de lichtgewicht aluminium Fast Displacement Hull Form, voorzien van vinstabilisatoren en interceptor trim plates, haalt SkyFall een uitzonderlijk hoge topsnelheid van 37 knopen bij een lichte belading. De efficiënte FDHF-romp zorgt ook voor veel comfortabelere, stabielere vaareigenschappen dan de conventionele semi-displacement rompvorm. Ook zorgt het extra volume voor voldoende ruimte voor de uitgebreide uitrusting en voorzieningen. Drie gyrostabilisatoren geven het jacht volop comfort bij lage snelheden.

Vier suites op het benedendek bieden plaats aan tien gasten. Het stuurhuisdek blijft voorbehouden aan de eigenaar. De grote suite aan de achterzijde is voorzien van een privéterras inclusief jacuzzi en een zitgedeelte om te ontspannen.

Het hoofddek biedt een uitgebreide zithoek, en op het achterdek is er de mogelijkheid om buiten te dineren. Grote schuifdeuren verbinden de zitruimte en de royale midscheeps bar met buiten. De meer formele eetkamer met een sierlijke eettafel biedt plaats aan twaalf gasten. Helemaal aan de voorzijde bevindt zich een entertainmentruimte met bioscoop en spelletjestafel.

Omdat de tenders en vele watertoys heel slim op het voordek zijn opgeborgen, is de lazarette ingericht als luxe beachclub. Deze is voorzien van wellness faciliteiten, een ‘fishing cave’ met ruimte voor 40 hengels, en een getrapt zwemplatform.

“Met Project SkyFall moesten we de gebaande paden verlaten om voor de engineering met slimme oplossingen te komen”, verklaart Peter van der Zanden, bij Heesen verantwoordelijk voor design en development. “Bij Heesen gaan we graag tot het uiterste om ingenieuze oplossingen te leveren voor onze klanten.”

YN 19959, Project SkyFall, zal in 2023 worden opgeleverd.