Boze vaders: te weinig walstroom in Amsterdam is slecht voor kinderen

Nu de lockdown vanwege corona langzaam wordt ontsloten, keren de zorgen om cruiseschepen en superjachten terug in Amsterdam. De schepen stoten ook als ze stilliggen nog bergen ongezonde gassen uit. Dat moet volgens een aantal bezorgde vaders veranderen.

Cruiseschip

Dat de scheepvaart niet echt snel innoveert op het gebied van schonere lucht, dat was al een tijdje bekend. Nu beginnen echter steeds meer burgers zich te roeren om de walmende schepen. In Venetië zijn ze de enorme bakken met onrendabele ouderen al zat. Ze zijn niet arm en daarom onrendabel, maar ze zijn onrendabel voor Venetië omdat ze geen geld uitgeven, want eten doen ze aan boord van de enorme schepen.

In de jachtindustrie worden de bouwers inmiddels ook wakker. Bij Feadship bouwen ze een 'eco yacht' dat veel minder energie moet verbruiken dan een vergelijkbaar jacht van een kleiner formaat. Bij het Duitse Lürssen meldden ze onlangs dat ze een ingenieus systeem hebben ontwikkeld om een nieuw megajacht op waterstof te kunnen laten varen (en het element ook te gebruiken als het voor anker of aan de wal ligt). En ook een werf als Heesen meldt tegenwoordig het verbruik van brandstof per uur voor hun snelle (en bij lagere snelheden dus zuinigere) superjachten.

In de transport- en cruise-industrie is het voorlopig echter nog gewoon lekker goedkoop olie verbranden. De vervuiler betaalt, maar die regels houden op zodra het schip uit de territoriale wateren vaart. Dus hup, het gas erop.

In Amsterdam is een groep vaders het zat dat hun kinderen vieze dampen inademen. Ze willen actie van de gemeente. Bij AT5 leggen ze uit dat er of meer walstroom moet komen, zodat de grote schepen hun generatoren uit kunnen zetten, of dat de schepen maar geweerd moeten worden.

Onze collega's van Autobahn rekenden enige tijd terug uit wat het equivalent aan auto's is dat de uitstoot van een enkel cruiseschip veroorzaakt. Het hele artikel leest u hieronder.

Cruiseschepen, niet auto's, zijn grootste ijsbeertjeskillers

We zouden in een keer kunnen stoppen met het geleuter over klimaatverandering als we eens naar de scheepvaart zouden kijken. Eén cruisemaatschappij vervuilt met zijn schepen in Europa tien keer zoveel als alle 260 miljoen auto's van het continent.

De auto die van uw zuurverdiende centen voor de deur staat moet groener worden van de landelijke politiek, want zure regen en klimaatverandering. In de tussentijd varen cruiseschepen hordes Amerikanen de stad in en die zijn pas smerig. Waar uw autootje ook een beetje viezigheid uitstoot tijdens zijn ritjes naar het kinderdagverblijf, uw werk en de supermarkt, stoot één cruisemaatschappij alleen tien keer zoveel uit (terwijl de schepen bij elkaar miljoenen keren de auto's overstijgen). Met vaartochtjes die nergens voor nodig zijn (in tegenstelling tot uw ge-autorij).

Activistische lobbyclub Onderzoeksclub Transport & Environment heeft uitgezocht wat er allemaal voor rommel uit cruiseschepen komt. Behalve Amerikaanse bejaarden en norovirussen is het nogal wat. Vooral zwaveldioxide komt in grote walmen uit de schepen zetten. Precies het spul dat u kanker en hartklachten geeft en ook nog eens de grootste veroorzaker van zure regen is.

De 203 grote cruiseschepen die door de Europese wateren - en tegen Venetiaanse kades - varen stoten met zijn allen 62 miljoen kiloton van de stof uit. Vergelijk dat met alle auto's in Europa dan wordt duidelijk dat de auto echt de verkeerde zondebok is: auto's zijn goed voor 3,2 miljoen kiloton.

Opvallend is dat cruisemaatschappij Carnival met haar schepen verantwoordelijk is voor het grootste gedeelte van de uitstoot. Van de 20 vervuilendste schepen zijn er zeven van Carnival. Het bedrijf uit Amerika is recordhouder Europa vergassen. En mocht u nu denken, 'boeiend, die Carnivalschepen komen toch niet naar Amsterdam en Rotterdam, dus lekker belangrijk'. Fout. Carnival is de moedermaatschappij van Costa (u weet wel, van de heldhaftige kapitein Schettino), Aida, Princess, Cunard en ons aller Holland America Line, en laten die schepen nou massaal onze gemilieuzonede stadscentra binnenvaren.

Dus terwijl u aan het sparen bent om zo'n dure batterij-auto te kunnen betalen, of ongewild meebetalen aan de subsidie voor de rijkaards die wel een accumobiel kunnen betalen, komen vadsige toeristen lachend en nog niet de hardwerkende locals middelvingerend langsvaren in hun rokende haatpaleizen. We zouden haast willen eindigen met "trap er niet in", maar dat is al geclaimd door iemand anders. 

Nieuws
  • Brunopress