Stockholm krijgt foilende watertaxi's

Gaan draagvleugels binnenkort echt mainstream worden? Als het aan Candela ligt wel. De Zweedse bouwers van de Candela Seven, die wij onlangs voeren, komen nu met elektrische watertaxi's op foils.
@media (max-width: 679px){#fig-614d718f202c0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d718f202c0 img{#fig-614d718f202c0 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614d718f202c0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d718f202c0 img{#fig-614d718f202c0 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d718f202c0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d718f202c0 img{#fig-614d718f202c0 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d718f202c0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d718f202c0 img{#fig-614d718f202c0 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Candela P-30

Terwijl de auto's elektrisch worden, de metro's en treinen op groene stroom rijden en er steeds meer gefietst wordt, is er een vervoersmodaliteit die totaal achterblijft in Stockholm. Althans, volgens de bouwers van de elektrische draagvleugelspeedboat Candela Seven. Zij verbazen zich over de regelmatig meer dan vijftig jaar oude schepen die de veerdiensten doen in de Stockholmse archipel.

De Zweedse hoofdstad bestaat uit bijna 14.000 eilandjes en daartussen liggen metro's, treinen en (snel)wegen. Maar er zijn ook veel pontjes en veerdiensten. Vanaf 2023 worden sommige daarvan bediend door de Candela P-30. Dat is een elektrische foilende pendelboot. De P-30 kunnen sneller varen en verbruiken per kilometer behoorlijk weinig energie. Dat is niet alleen goed voor eht milieu, maar Candela claimt ook dat de kosten voor de operatie van een veerdienst met Candela's maar liefst 50% goedkoper is.

Bijkomend voordeel van de foils is dat de schepen vrijwel geen hekgolf produceren. Daardoor kunnen ze veel harder door het centrum van de stad varen, zonder overlast te veroorzaken. Het bedrijf hoopt daarom ook op interesse uit steden als New York, San Francisco en Amsterdam (of andere Nederlandse steden).

In het eerste model dat gebouwd wordt kunnen 30 passagiers. Het is een 12 meter lang scheepje dat twee 60 kW pods heeft die voor de voortstuwing zorgen. De flightcontrollersoftware bedient de foils en berekent met een frequentie van 100 Hz de benodigde aanpassingen aan de vleugels. De topsnelheid wordt 30 knopen, maar de kruissnelheid bedraagt 23 knopen. Met de 180 kWh lithium-ion-batterij moet het schip 3 uur aan gesloten kunnen varen.

Laatste nieuws