Nieuw Zeeland leidt met 5-3. Wordt morgen de beslissende dag?

De beslissing lijkt dichtbij. Kan Emirates Team New Zealand de 36e America’s Cup in Auckland houden? Na twee spannende races op maandag lijkt die kans in ieder geval steeds groter te worden.

America's Cup

Zondag werden de races nog afgelast wegens windstilte, maar vanochtend kwamen beide teams, om 4 uur Nederlandse tijd, weer in actie. De zeilliefhebbers die hiervoor een paar uur nachtrust hebben opgeofferd kwamen zeker aan hun trekken want de beide races leidden tot een bloedstollende ontknoping!

Nog even een update

Tot vandaag ging de strijd gelijk op. Na 3 wedstrijddagen en 6 wedstrijden om de America’s Cup was de score tussen de teams van Team New Zealand en Luna Rossa Pirelli nog steeds gelijk: 3-3. Het zag ernaar uit dat de Italianen beter presteerden bij lichte wind, terwijl Team New-Zealand juist hoopte dat het wat harder zou gaan waaien in de Waitemata Harbour. De eerste drie wedstrijddagen waren de weersomstandigheden een beetje tussen de voorkeuren van beide teams in en misschien verklaarde dat voor een deel de gelijke stand 3-3 in de races. Afgelopen zaterdag bleek nog eens dat de Italiaanse boot bij weinig wind langer op de foils kon blijven en na een ‘splash down’ ook sneller weer op snelheid was. Ook bij de overstag-manoeuvres leek het team van Luna Rossi Prada Pirelli iets beter ingespeeld. Dat was enigszins verklaarbaar want tijdens de Round Robins, de halve finale en de finale om de Prada Cup moesten zij vele malen volop aan de bak om zowel de Amerikanen als Team UK te verslaan. Emirates team New Zealand, de houders van de America’s Cup daarentegen, had sinds 20 december geen wedstrijd meer gevaren. Uit de verzamelde data van de eerste zes wedstrijden om de 36e America’s Cup bleek wel dat de Nieuw Zeelandse boot ‘Te Rehutai’, eenmaal op snelheid, op de rechte stukken iets beter presteerde dan de Luna Rossa. Maar , zoals we gezien hebben zijn er buiten de windsterkte nog talloze andere factoren die het resultaat van een race kunnen beïnvloeden!

Pre-start is cruciaal

Wanneer we de races op video terugkijken, dan blijkt dat de manoeuvres tijdens de ‘pre-start’ (tot zondag) steeds cruciaal waren voor het verdere verloop van de verdere race. Een kleine voorsprong bij de start leidde steeds tot de overwinning. Dat geeft nog eens aan dat de teams het moeten hebben van pure ‘matchracing skills’ tijdens die laatste paar minuten voor de start. En de tactische trucs die Jimmy Spithill en Francesco Bruni in de voorronden tijdens de vele pre-starts uit de hoge hoed hebben getoverd lijken intussen geen geheim meer te hebben voor hun Nieuw-Zeelandse opponenten. Na vier wedstrijddagen gelijkopgaande strijd en races die vijf minuten na de start beslist werden kwam daar vanochtend verandering in. De lichte, onstabiele, wind zou daarbij een belangrijke rol spelen.

Race 7 Patroon doorbroken

Bij een minimale windsterkte van 9-12 knots kwam Luna Rossa in de zevende wedstrijd als eerste en op volle snelheid over de startlijn. De Italianen wisten die voorsprong aanvankelijk zelfs uit te breiden totdat Team New Zealand aan de rechterzijde van de baan meer wind vond en de leiding overnam. Op de finishlijn was die voorsprong uitgelopen tot 58 seconden. Hiermee werd het patroon doorbroken dat de voorsprong op de startlijn ook tot winst leidde van de race. 4-3 dus voor Team New Zealand!

Race 8 ‘To foil or not to foil’

Intussen was de wind in Auckland gedraaid en afgezwakt tot 9 knopen en dat zou tot dramatische situaties leiden. De Italianen hadden een groter voorzeil gehesen en dat leek aanvankelijk een verstandig besluit. Na een gelijke start namen de Italianen direct de leiding en omdat de windsnelheid nog wat zakte kwam de ‘Te Rehutai’ in de problemen. De Nieuw Zeelandse boot kon onvoldoende snelheid maken om de foils hun werk te laten doen en ‘vliegen’ werd voor hen weer ‘varen’. Dobberend moest zij aanzien hoe de Italianen op grote snelheid bij hen vandaan vlogen op weg naar de volgende gate. Bij de ronding was die voorsprong opgelopen tot 4:08 minuten. Het leek onmogelijk voor Team New-Zealand om die achterstand van ruim 2 kilometer goed te maken maar de race was pas halverwege. Een snelle overstag manoeuvre bij te weinig wind deed ook de Italianen vanaf hun foils in het water belanden. Wat niemand meer verwachtte gebeurde toch en ditmaal waren de rollen omgekeerd.Tijdens een bloedstollende come-back liepen de Nieuw-Zeelanders, die intussen weer voldoende wind hadden gevonden om te vliegen, hun achterstand op de dobberende Italianen in en zij zetten die om in een voorsprong van 4 minuten op de finishlijn. Daarmee is de stand 5-3 en de vraag is of morgen (dinsdag) de 36e America’s Cup kan worden beslist. Bij 7 overwinningen is dat een feit, maar misschien hebben races 8 en 9 nog verrassingen in petto? Mede-zeilliefhebbers, het is een geldige reden om vannacht vroeg op te staan! (Live-uitzending om 04:00 uur op www.americascup.com)

Druk op een verkeerde knop en je verliest gelijk 100 meter

Hoewel de teams vele honderden uren hebben getraind blijft een foilende AC75 ook voor hen nog steeds een uiterst complexe race-machine. Onder de zware wedstrijddruk kunnen dan ook rare dingen gebeuren. Zo zagen we dat de Italiaanse boot in de vierde race in een flinke splash raakte. Bij een gijp werd de bakboord foil niet volledig naar beneden geklapt en dat veroorzaakte een flinke fontein en direct een achterstand van 100 meter. Na de race bekende Francesco Bruni dat hij een fout had gemaakt: “Sorry, but I pressed the wrong button and the second time again. The third push was ok. Luckily we were not ahead so I feel a bit less sorry about this!

Nieuws
  • America's Cup
  • America's Cup