Sails and the City: Seattle

13.385,378 m3  productiehal

@media (max-width: 680px){#fig-6175a60a1a0ad img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175a60a1a0ad img{#fig-6175a60a1a0ad img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6175a60a1a0ad img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175a60a1a0ad img{#fig-6175a60a1a0ad img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6175a60a1a0ad img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6175a60a1a0ad img{#fig-6175a60a1a0ad img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

In ditzelfde rijtje passen ook de Boeingfabrieken waarvan de productiehallen in Everett de grootste ter wereld zijn, met een oppervlakte van maar liefst 13.385,378 m3. Als je ernaast staat weet je niet wat je ziet en eenmaal binnen is het al helemaal niet meer te bevatten; het blijft ongekend boeiend om te zien op welke efficiënte manier de grootse passagiersvliegtuigen hier tot wasdom komen.

Boeing is al sinds 1943 in Seattle gevestigd, maar de grote doorbraak kwam in 1966, toen Pan American World Airways de eerste 25 orders plaatste voor een type dat wereldgeschiedenis zou gaan schrijven: de Boeing 747 widebody. Hiertoe moest wel eerst even een reusachtige constructiehal uit de grond worden gestampt. Onze eigen KLM maakte gretig gebruik van de succesvolle 747 en stuurde tientallen jaren geleden zelfs een aantal hiervan terug naar Seattle om te laten ombouwen tot zogenaamde Stretched Upperdeck-exemplaren.

Inmiddels is het unieke ontwerp qua efficiency volledig ingehaald door onder andere de zuinige 777 en vliegt KLM alleen nog vracht met de Seven Four, zoals dit type in vakkringen wordt genoemd. Een blik in de keuken van Boeing is niet alleen weggelegd voor werknemers en klanten, want sinds jaar en dag kun je vanuit het Future of Flight Aviation Center een interessante rondleiding krijgen, een mogelijkheid waar jaarlijks niet minder dan 150.000 bezoekers gebruik van maken.

Tijdens deze 90 minuten durende tour zie je een aantal interessante bouwstadia van verschillende Boeingmodellen. Bedenk wel dat de gidsen regelrechte acteurs lijken te zijn, die hun gehoor op super Amerikaanse wijze opzwepen. Helaas vinden er vanwege Corona tijdelijk geen rondleidingen plaats, maar het blijft een mooie activiteit voor de bucketlist. Aanrader voor vliegtuigspotters: pak ook de additionele ‘Tour Flying Heritage Collection’ mee.

Zeearend

Lees verder op de volgende pagina...