ClubSwan 80: the making of

Vorig jaar kondigde Nautor's Swan aan dat er een nieuw model ClubSwan aan zou komen, de ClubSwan 80. Inmiddels is het eerste exemplaar van dat schip in aanbouw. Tijd voor een update vanuit de werf in Italië.

ClubSwan 80

Voor het bouwen van de ClubSwan 80 werkt Nautor's Swan samen met de werf van Persico in het Italiaanse Nembro. Daar worden de high-tech delen van het schip handmatig gemaakt of met lasers gesneden. De keus voor de bouw van de ClubSwan 80 bij de Italiaanse werf is strategisch: "Nautor’s Swan is one of the few brands to have such a wide range of yachts. This variety of projects and models meets specific needs, particularly with respect to execution," eladus Enrico Chieffi, vice president van de Nautor Group. "With the objective of broadening our product line, we have developed the strategy to create partnerships with first-class builders in different parts of the world. This is on top of proudly building our core yachts at our home yard in Pietarsaari, Finland."

High-performance yacht

De ClubSwan 80 moet een zeer snel zeiljacht worden , net zoals de andere modellen in de lijn. Daarbij is ook het one-design model weer van toepassing, zodat de races ook echt spannend kunnen worden.

De jachten zijn ontworpen voor inshore racing en voor deelname aan het Maxi circuit met al zijn traditionele races. Daarbij richt Nautor's Swan zich op het VMG sailing-vlak.

De nieuwe ClubSwan 80 heeft een canting keel van 4,75 meter diepte. De canting keel blijkt volgens de werf een mooi compromis te vormen tussen een supersnelle diepe kiel en een die ondiep genoeg is om het jacht ook nog havens in te kunnen laten varen.

Het schip heeft twee roeren, zoals de designs van Juan Kouyoumdjian meestal hebben (denk ook aan de ClubSwan 36). Omdat de ClubSwan 80 vaker in lichtere wind zeilt dan haar grote soortgenoten van de 125, heeft het schip ook een rotating canard om het zeilgedrag te optimaliseren. Enrico Chieffi verduidelijkt die keuze: "The choice was to go for the most versatile option, to realize a boat that could be more competitive in tactically difficult situations. Technology needs to be optimized to what you are looking for, and that is what we try to do every time. This boat is going to be a kind of a monster. She has been conceived to be the fastest 80- footer ever built up to now, with no runner-up in sight."

In aanbouw

Nieuws
  • photo Persico Marine s.r.l. 2021