Het 747-gevoel met de Ford Explorer

Dat je met hybrides nu ook dikke trailers kan trekken, bewijst de gloednieuwe Ford Explorer PHEV, waar je 2500 kilo aan mag hangen.
@media (max-width: 679px){#fig-614ea3d6b8faa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b8faa img{#fig-614ea3d6b8faa img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614ea3d6b8faa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b8faa img{#fig-614ea3d6b8faa img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614ea3d6b8faa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b8faa img{#fig-614ea3d6b8faa img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614ea3d6b8faa img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b8faa img{#fig-614ea3d6b8faa img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Ford Explorer

Nautique maakte uiteraard gelijk van de gelegenheid gebruik om in de buurt van het Gooimeer een trailer met een fraaie collectors Boesch-boot voort te slepen. Welnu, deze volbloed Amerikaan (built in Chicago!) voelde hem met zijn 457 PK - meer dan een Ford F150 Raptor - niet eens, zo soepel reden wij over de Gooische dreven, die normaliter gedomineerd worden door Range Rovers. Welnu, de Explorer is met zijn vijf meter lengte en twee meter breedte gróter dan de Range. Echter, de beruchte verbruikscijfers van een SUV uit de States heeft ie weer niet, dankzij zijn hybride configuratie. Volgens officiële tabellen mag Ford communiceren, dat ie zo’n 1 op 30 loopt. Best haalbaar indien je de Explorer steeds keurig op –en bijlaadt. Rij je alleen op de benzine gestookte 3.0 V6, reken dan weer op 1 op 10. Kortom, het verbruik zal daar ergens tussenin liggen. Bepaald niet slecht voor zo’n slagschip met drie zeer volwassen zitrijen, die bijna plaats bieden aan de volledige selectie van de LA Lakers. Saillant feit: de Explorer PHEV wordt alleen voor de Europese markt geleverd.

@media (max-width: 680px){#fig-614ea3d6b95db img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b95db img{#fig-614ea3d6b95db img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614ea3d6b95db img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b95db img{#fig-614ea3d6b95db img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614ea3d6b95db img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b95db img{#fig-614ea3d6b95db img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Qua uitrusting is er bij de Explorer geen sprake van keuzestress. In Nederland is ie in één versie leverbaar: de ST-line, die, geloof ons, fully loaded is. Denk dan aan een B&O audiosysteem van 1000 watt, geventileerde multicontour-massagestoelen en in twee delen te openen panoramadak. Verder wemelt het via het kekke tablet-achtige display op het dashboard van de bemoeisystemen, zoals Reverse Brake Assist, Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring, zodat je die twee meter aan breedte veilig over landweggetjes loodst. Eigenlijk hoef je alleen nog maar de kleur te kiezen. Wij reden hem overigens Black on Black, waarbij de beleving overigens ultiem is. Zo hoog op de bok krijg je automatisch het gevoel dat je gezagvoerder bent op een Boeing 747, want als dat de Queen of the Skies was, dan is deze Ford een King of the (off)Road met zijn intelligente vierwielaandrijving. Je komt met een koppel van 825 Nm nooit umpfh tekort en hoe progressief een stadsbestuur ook mag zijn, met je 48 kilometer aan elektrisch bereik kom je toch elk centrum in.

@media (max-width: 680px){#fig-614ea3d6b98b3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b98b3 img{#fig-614ea3d6b98b3 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614ea3d6b98b3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b98b3 img{#fig-614ea3d6b98b3 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614ea3d6b98b3 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b98b3 img{#fig-614ea3d6b98b3 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Bovendien kent deze krachtpatser liefst zeven rijmodi en als je hem via wat simpele toetsen helemaal in sport prepareert sprint de Explorer als een ware Usain Bolt in zes seconden naar 100 km/u, waarbij de 10-traps (!) kordaat, maar zijdezacht schakelt. Dat geldt ook als onze flinke trailer met kostbare Boesch er achter hangt. Natuurlijk heb je daar rijbewijs B/E voor nodig, maar de Ford Explorer maakt het de bestuurder wel erg gemakkelijk. Hij kent namelijk een speciale rijmodus voor aanhangers, waarbij alle hulpsystemen hun software inzetten om je combinatie zo smooth en stabiel mogelijk op de weg te houden. Ook de meest hachelijke achteruitrij-manoeuvre’s, zoals bij die drukke trailerhelling bij het gezellige PorterHouse in Naarden, wordt een eitje. Zonder een krasje leveren wij de Boesch soepeltjes af in het sop. Eigenlijk beleef je met deze Ford Explorer PHEV elke dag weer je eigen D-Day.

@media (max-width: 680px){#fig-614ea3d6b9a1a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b9a1a img{#fig-614ea3d6b9a1a img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614ea3d6b9a1a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b9a1a img{#fig-614ea3d6b9a1a img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614ea3d6b9a1a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ea3d6b9a1a img{#fig-614ea3d6b9a1a img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Ford Explorer Plug-in Hybrid € 77.910,-

Laatste nieuws