Vendée Update: nog drie zeilers onderweg

De start is inmiddels 101 dagen geleden. Nog steeds zijn er drie zeilers dag en nacht hard bezig om die finish te halen.
@media (max-width: 679px){#fig-614d640603b87 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d640603b87 img{#fig-614d640603b87 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614d640603b87 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d640603b87 img{#fig-614d640603b87 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d640603b87 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d640603b87 img{#fig-614d640603b87 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d640603b87 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d640603b87 img{#fig-614d640603b87 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Vendee Globe

De start is inmiddels 101 dagen geleden. Nog steeds zijn er drie deelnemers dag en nacht hard bezig om die finish te halen. De winnaars zijn twee weken geleden al binnen gekomen, maar gezeild wordt er nog steeds.

23. Manuel Cousin, in ‘Groupe Sétin’ een boot uit 2007 zonder foils. Manuel werkte bij groupe Sétin en zeilde in zijn vrije tijd, maar het lukte hem zijn bedrijf te interesseren in de positie van hoofdsponsor voor zijn deelname aan de VG. Op 435 nM achter Merron.

24. Alexia Barrier in een boot uit 1998, zonder foils ‘TSE-4myplanet’. Gefinancierd met de opbrengsten van diverse door haar georganiseerde projekten en evenementen op het gebied van emancipatie en milieu. Op 1670 nM achter Cousin.

25. Ari Huusela, in ‘Stark’ een boot zonder foils, gebouwd in 2007. Huusela was piloot en begon in 1999 met ‘het grote werk’ op een trans-atlantische race.

Hoewel je nog steeds 4e kunt worden in de Vendée Globe in een boot zonder foils, zoals Jean le Cam, is het wel duidelijk dat zeilen met foils de boot onder bepaalde omstandigheden meer snelheid geeft. Voor de meeste schepen is een leeftijd van 20 jaar niets bijzonders. Maar IMOCA’s zijn bedoeld voor formule-I races op zee en net zoals bij raceauto’s gaan de ontwikkelingen bij deze schepen snel. Vandaar dat een een boot van 13 jaar echt verouderd is en niet meer meekan met de topracers.

Gisteravond kwam Miranda Merron aan

@media (max-width: 680px){#fig-614d6406043f7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d6406043f7 img{#fig-614d6406043f7 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d6406043f7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d6406043f7 img{#fig-614d6406043f7 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d6406043f7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d6406043f7 img{#fig-614d6406043f7 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

22. Miranda Merron in ‘Campagne de France, een boot uit 2006 zonder foils. Zij werkte voor CdF tot ze ontdekte dat ze eigenlijk alleen maar wil zeilen. Zo begon haar verdere ontwikkeling (ze voer als negen-jarige al met haar ouders mee over de oceaan) naar het ‘grote werk’, het oceaanzeilen en beter nog: in je eentje. Merron zit vandaag (woensdag 17/02) op 89 nM van de finish.

Laatste nieuws