Elektrische Candela Seven imponeert

Waar volledig elektrisch aangedreven auto’s een enorme opmars kennen, wil het met elektrisch aangedreven boten nog niet erg vlotten. Je kiest óf voor snelheid óf voor bereik, maar de combinatie van beide lijkt ver weg. Met de Candela Seven doet het Zweedse Candela Speed Boat een serieuze poging om beide gedroomde eigenschappen te verenigen.
@media (max-width: 679px){#fig-614d722f4f910 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d722f4f910 img{#fig-614d722f4f910 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 1000px){#fig-614d722f4f910 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d722f4f910 img{#fig-614d722f4f910 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 1001px){#fig-614d722f4f910 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d722f4f910 img{#fig-614d722f4f910 img.lazyloading{width: 728px;height: 410px;}}Candela Seven

Puur vanwege de lagere energiedichtheid van accu’s in vergelijking met die van een tank fossiele brandstof wil het nog steeds niet erg lukken met elektrisch aangedreven boten. Tenminste, als je langdurig snel wilt kunnen varen. Want de relatief geringe energiedichtheid vraagt nu eenmaal een zwaardere accubank; een ingreep die al snel honderden kilo’s extra gewicht met zich meebrengt. Maar wat als je er in zou slagen om de vaarweerstand significant te verlagen? Dan heb je minder vermogen nodig en beschik je dus ook over meer uithoudingsvermogen. Dit is precies wat de Zweedse Gustav Hasselskog voor ogen had toen hij in 2014 besloot een met hydrofoils uitgeruste snelvarende speedboot op de markt te brengen. De afgelopen jaren is het innovatieve concept doorontwikkeld met als resultaat dat de productie van de Candela Seven inmiddels op gang is gekomen. Het is een 7,7 meter lange tender aangedeven door een aangepaste Torqeedo Deep Blue buitenboordmotor, die zijn energie ontleent aan een BMW i3 batterij waarop een garantieperiode rust van negen jaar. Met het oog op de noodzakelijke gewichtsbesparing gebruikte Hasselskog carbon als bouwmateriaal.

@media (max-width: 680px){#fig-614d722f50399 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d722f50399 img{#fig-614d722f50399 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d722f50399 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d722f50399 img{#fig-614d722f50399 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d722f50399 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d722f50399 img{#fig-614d722f50399 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}

Afgelopen najaar kreeg Nautique de gelegenheid om deze groene Zweedse op de Großer Zernsee bij het Duitse Havelau aan de tand te voelen, voorafgaande aan de BOOT & FUN inwater show.
Op afstand oogt de Candela Seven redelijk traditioneel en zelfs van dichtbij lijkt er weinig anders, los van de grote Deep Blue buitenboordmotor van Torqeedo. Maar dankzij het heldere water is aan het felrood gekleurde staartstuk goed te zien dat hier sprake is van een wel erg lange ‘langstaart’. Dit geldt ook voor de midscheeps gemonteerde foils. Deze foils zijn via een ingenieus messing tandheugelsysteem elektrisch ophaalbaar zodat de slechts 1.300 kilogram wegende Candela niet alleen uit de voeten kan in ondiep water, maar ook gemakkelijk op een trailer kan worden vervoerd. Tot zes personen vinden een comfortabele zitplaats; in het voorschip zit je heerlijk in de vaarwind maar achter de panoramische voorruit geniet zowel de stuurman als de passagier op de stoel aan bakboord van goede bescherming tegen weer en wind. Pal daarachter zien we twee, achterwaarts gerichte zetels en een brede bank aan de spiegel maakt het geheel compleet. Onze testboot is voorzien van optioneel teak op de kuipvloer en op het zwemplateau. Het geheel oogt zeker niet overdreven luxe, maar laten we wel zijn: in het interieur van een racebak waar alles is gericht op prestaties zul je ook geen lederen Chesterfield aantreffen.

Full throttle

Lees verder op de volgende pagina...