Vendée Update: Nog een paar dagen!

De laatste dagen van de solorace rond de wereld zijn ingegaan en het is ongemeend spannedn op de oceaan. Nog nooit lag de top drie zo dicht bij elkaar tegen het einde van de Vendée Globe.

Vendee Globe

Tactische keuzes

De voorhoede zeilt ter hoogte van Spanje. Er is een tactische keuze gemaakt door een aantal, onder anderen Bestaven (5e plaats op 250 mijl van de koploper) heeft gekozen voor een meer noordelijke route. Zij zeilen langer door naar het noorden om later voor de finale race naar de finish, naar het oosten een naar verwachting krachtige staartwind op te pikken uit een lagedrukgebied.

De drie koplopers (Dalin, Burton op 26 mijl en Herrmann op 78 mijl) nemen de directe route langs kaap Finisterre (de NW-punt van Spanje) rechtstreeks de Golf van Biskaje in. Er ligt echter nog een rug van hogedruk op die route, waarvan nu niet goed te zeggen is hoeveel die van invloed zal zijn.

Schade

Bij de live interviews met Burton, Bestaven en Herrmann is hun vermoeidheid duidelijk zichtbaar. Ze moeten krachten op peil houden, maar ook geen onoplettendheid hebben bij grote weersveranderingen. Hun slaap bestaat vooral uit her en der bij elkaar gesprokkelde hazenslaapjes.

Bestaven vertelt dat hij al vanaf Kaap Hoorn schade heeft aan zijn tuigage, waardoor hij vooral minder agressief aan de wind kan zeilen. Voordewinds koersen gaat beter. Vandaar dat hij waarschijnlijk voor de noordelijke omweg kiest met een voordewindse finish. Van Dalin is bekend dat hij eigenlijk niet over bakboord kan foilen. Dus als hij vanuit het zuidwesten op de finish aan vaart kan hij bij een noordwestelijke wind lekker over stuurboord naar de finish op een onbeschadigde foil. Van Burton is bekend dat hij schade had op de Stille Oceaan, die hij moest repareren. Hoe het er nu mee staat wordt niet helemaal duidelijk. Herrmann praat gezellig mee, maar zegt eigenlijk niets. Als hij wil winnen, dan moet hij binnen 6 uur na de eerste finisher binnen zijn.

Kojiro Shiraishi heeft even tijd voor een meditatief moment

Amerikaanse invloeden

Gisteren waren er drie Amerikanen ‘op bezoek’: de hoofdsponsor van Pip Hare met zijn bedrijf Medallia die zeer tevreden is over de exposure die zij geboden heeft met haar fantastische ‘avonturen’. Dan een correspondent van de New York Times die verwacht dat de prachtige verhalen uit de Vendée Globe van dit jaar wel móeten leiden tot meer betrokkenheid uit de VS bij de volgende aflevering. De Amerikaanse schipper uit de America’s cup met de multihull racers, verwacht dit ook.

Of de ontwikkelingen met de foilende multihulls, die helemaal uit het water komen en daardoor grotere snelheden halen, in de Globe overgenomen zullen worden? De IMOCA is een monohull en blijft, ook met foils, voor een deel in het water. Voorlopig niet dus.

Een close finish

Alle sprekers zijn het erover eens: het is nog nooit zo spannend geweest aan het einde. De geschatte aankomsttijden, die al verspreid worden naar de media, liggen heel dicht bij elkaar. Daar komt het verwarrende gegeven bij, dat minstens één van de kanshebbers, maar mogelijk zelfs twee (Herrmann 6 uur en Bestaven 10 uur en 50 minuten) een tijdcompensatie nog te verrekenen hebben.

Eindelijk rond Kaap Hoorn

De twee hekkensluiters, de Finse gepensioneerde piloot Ari Huusela met Stark en Alexia Barrier met TSE - 4myplanet zijn nu ook op de Zuidelijke Atlantische Oceaan gearriveerd.

Huusela begint aan zijn reis naar het noorden
Barrier kijkt naar kaap Hoorn terwijl de kop al bij Europa is
Holland's Glorie
  • Vendée Globe