Vendée Update: Zaterdag 23 januari

Het is zaterdag en de Vendée Globe begint steeds spannender te worden terwijld e schippers dichterbij de finish komen. Wie zal als eerste terug zijn in Les Sables d'Olonne?
Dalin

Boris Herrmann’s mentor Giovanni Saldini comments on Boris: ‘He is a grreat guy, a bit German but with a grreat spierit’ (uit te spreken met goed italo-engels accent). Giovanni legde het contact tussen Boris en Pierre Casiraghi, de sponsor van Boris in deze Vendée Globe. Boris zegt dat hij de ‘least German of Germans’ is na vijf jaren in het team van Giovanni.

Boris: 'Als ik de huidige NN-O koers kan houden en dezelfde afstand kan houden tot Charlie met een snelheid van 16-17 knopen dan houd ik een kans.'

Vannacht heb ik goed kunnen slapen door stabieler omstandigheden. Ik vaar 16-17 knopen met een wind van 12 knopen, dankzij mijn foils.

Charlie Dalin, zojuist aan de telefoon: ‘ik ben in direct duel met Louis en met Boris vlak achter ons. Condities zijn niet super stabiel. Ik zie uit naar het moment dat ik op de stuurboordfoil écht kan gaan racen.’

De stand om 11 uur vanmorgen:

1. Apivia, Charle Dalin, 1447 nm te gaan (gisteren 1830 nM), snelheid 12.6 knopen
2. Bureau Vallée, Louis Burton, +40,5 nm (gisteren +18,7 nM.) snelheid 13,8 knopen
3. Seaexplorer-Yacht Club De Monaco, Boris Herrmann, +78,1nm (gisteren +65,1 nM), snelheid 19,6 knopen.
4. LinkedOut, Thomas Ruyant, +106,8 nm (gisteren +106,9 nM.), snelheid 18,2 knopen.
5. Maître Coq IV, Yannick Bestaven, +163,0 nm ( gisteren +148,3 nM.), snelheid 17,4 knopen.
6. Groupe Apicil, Damien Seguin, + 174,1 nm (gisteren +120,8 nM.), snelheid 9,1 knopen.
7. Prysmian Group, Giancarlo Pedote, +232,3 nm (gisteren +209,4 nM.), snelheid 8,3 knopen.
8. Yes we Cam, Jean le Cam, +444,5 nm (gisteren +335,0 nM.), snelheid 12,2 knopen.
9. OMIA-Water Family, Benjamin Dutreux, +547,2 nm (gisteren+404,4 nM.), snelheid 12,6 knopen.
10. V And B Mayenne, Maxime Sorel, +728,3 nm (gisteren +620,8 nM.), snelheid 9,6 knopen.

Vanaf de vijfde positie zijn de achterstanden t.o.v. gisteren opgelopen. Als de afgelegde afstand per etmaal ongeveer 350-400 nm is dan is met nog 1450 nm te gaan de achterstand vanaf ongeveer 250 nm niet meer te overbruggen en blijven er bij ongewijzigde omstandigheden nog 6 kanshebbers over.

Tijdcompensatie

Maar er zijn nog drie schippers met tijdcompensatie voor het zoeken naar Kevin Escoffier na diens schipbreuk. Ze liggen nu op de plaatsen acht (le Cam, 16 uur, 15 minuten compensatie, vijf (Bestaven, 10 uur, 50 minuten) en drie (Herrmann, 6 uur).

Stel dat hun tijdvergoeding wordt omgezet in bijv. 10 knopen per uur, dan veranderen hun posities-nu van:

  • Hermann, nu +78 naar +18, de tweede plaats samen met Burton
  • Bestaven, nu +163 naar +55, de vierde plaats achter Burton en Herrmann
  • Le Cam, nu +444,5 naar +282, onveranderd de achtste plaats.

Vooral voor Hermann die Dalin en Burton op de hielen zit kan het veel uitmaken.

Morgen zien we verder.

Laatste nieuws