Vendée Update: Vrijdag 22 januari

De aftelklok voor de race over de Atlantische Oceaan loopt. De ETA van de eerste zeiler(s) is nu 27 januari, dus het einde is in zicht.

Charle Dalin

De race

Het is vrijdagochtend de 22e januari.

Nog steeds is de kopgroep zeer compact:

Apivia, Charle Dalin, 1830 nM te gaan tot les Sables d’Olonne.
Bureau Vallée, Louis Burton, +18,7 nM.
Seaexplorer-Yacht Club De Monaco, Boris Herrmann, +65,1 nM
LinkedOut, Thomas Ruyant, +106,9 nM.
Groupe Apicil, Damien Seguin, +120,8 nM.
Maître Coq IV, Yannick Bestaven, +148,3 nM.
Prysmian Group, Giancarlo Pedote, +209,4 nM.
Yes we Cam, Jean le Cam, +335,0 nM.
OMIA-Water Family, Benjamin Dutreux, +404,4 nM.
V And B Mayenne, Maxime Sorel, +620,8 nM.

Ze zitten rond de Azoren en koersen af op een gebied met westenwind richting finish. Nog steeds is niet duidelijk of Louis Burton met zijn meer westelijke koers om de Azoren heen juist gegokt heeft. Hij vaart harder, maar moet meer afstand overbruggen.

Aan het gedrag van de deelnemers in de kopgroep is te merken dat ze minder tijd nemen voor een praatje. Ze hebben het te druk met hun schip en de koers en overleven in de steeds spannender wordende omstandigheden.

Ze zitten nu in de eindfase en willen naar een sprint, maar ze hebben waarschijnlijk allemaal allerlei meer of minder bekende schades aan hun schip. Van Dalin is bekend dat één van zijn foils er half afligt, evenals bij Thomas Ruyant. Ze hebben allen meer of minder beschadigd tuig. Het wordt bijvoorbeeld kiezen tussen een opgelapte J2 die meer snelheid geeft, of een een in goede staat verkerende J3 waarmee je minder hard gaat.

Een onzeker makende factor is ook dat aan de finish nog een eindafrekening moet komen met de drie deelnemers die tijd verloren hebben aan het zoeken naar Escoffier toen die schipbreuk leed voor Kaap de Goede Hoop. Jean le Cam, Boris Herrmann en Bestaven hebben een tijdbonus gekregen afhankelijk van de duur van hun bijdrage aan het zoeken naar Escoffier. Nog niet bekend is de ‘prijs’ van de gebruikte uren in termen van verloren zeemijlen. Het zou beter zijn geweest als de raceleiding dat toen direct bekend gemaakt had. Nu kan dat als een soort hete aardappel in hun jurykeel komen te zitten als een niet-zoeker net voor een zoeker over de finish gaat en de cup aan zijn neus voorbij ziet gaan door een nogal ruimhartige uitgevallen waardering voor de zoekuren.

Kennismaking met Kojiro Shiraishi

Hij werd door een andere Japanse zeiler, Yuko Tada opgeleid en zeilde daarna vanaf 2006 met bekende zeilers zowel in multihull, als monohull schepen. Zijn eerdere deelname aan de Globe eindigde met een gebroken mast. Nu heeft Kojiro een state-of-the-art IMOCA.

Kojiro zeilt op de 19e plaats voor de kust van Brazilië. Hij is intussen een bekend figuur geworden in de Japanse media.

Pip Hare

Er is geen nieuw onheil over haar gekomen in de afgelopen dagen. Ze zeilt nog steeds op de 17e plaats op 3184 nM van de leider in de race en heeft nog 5015 nM te gaan.

Holland's Glorie
  • Vendée Globe