Zondag 10 januari; Joschke eruit
Het grote nieuws vandaag is dat Isabelle Joschke, de Frans/Duitse deelneemster, die als de beste vrouw in de toptien meezeilde met haar schip de ‘MACSF’, de race moet verlaten. Ze had eerder al een probleem met de hydrauliek die de kiel moet laten kantelen. Ze had dit opgelost door de kiel dan maar eenvoudig te centreren in de klassieke positie. Dit benadeelde haar t.o.v. haar mededingers omdat ze daardoor de boot minder rechtop kan houden in aandewindse ligging. Nu is die noodoplossing ook kapot en ‘bungelt’ de kiel onder het schip. Ze zeilt met gestreken grootzeil op de fok voorzichtig verder op zoek naar een haven in, waarschijnlijk Brazilië.
Maandag 11; Nog meer langs Kaap Hoorn
Uit de reacties van de ‘passanten’ hier bij Kaap Hoorn kun je goed afhoren hoe het ze aanspreekt: langs de vervaarlijkste kaap der kapen varen en het na kunnen vertellen. Hier zit Alan Roura met een speciaal voor deze gelegenheid meegebrachte (mini-) fles champagne klaar om te drinken op de passage. Een slok voor Neptunus, een slok voor je schip en de laatste voor jezelf.
Overigens is er een klein beetje blauw te zien op de achtergrond en het ziet er al met al niet zó vervaarlijk uit.
Dinsdag 12 januari; Communicatie
Deze jaargang van de ‘Globe’ maakt heel duidelijk hoe groot de rol van de moderne communicatiemiddelen is geworden. Gecombineerd met de opkomst van de drones, die met fotoapparatuur uitgerust om de schepen heen zoemen om er mooie actiefoto’s en -films van te schieten. Maar er is nog een kant aan: het teamwerk. Door diezelfde communicatiemiddelen kunnen de zeilers voor advies op hun team terugvallen bij crises. En die zijn er genoeg: computers, autopilot, kielhydraulica, kapot roer, weigerende windvanen, lekkages, enz. Je kunt je afvragen hoe ‘singlehanded’ de race nou eigenlijk nog is. Overigens zorgde diezelfde techniek ook voor de perfecte sturing van de reddingsoperatie van Kevin Escoffier. En, uiteindelijk moeten ze zelf in die dertig meter hoge rondzwiepende mast klimmen om een grootzeilval los te maken, een scheur in een zeil te repareren, of een vastgelopen windvaan los te wrikken en weer draaiend te krijgen.
De race, woensdag 13
De voorsprong van de leider, Bestaven, die een paar dagen geleden nog bijna 400 nM. bedroeg, is geslonken tot 40 nM. Hij is bijna stilgevallen in een hogedrukgebied vlak voor een storing waar ze allemaal doorheen moeten voordat ze in de gunstige ‘tradewinds’ terechtkomen
Donderdag 14
Inderdaad is Bestaven zijn voorsprong kwijtgeraakt. Woensdag lag hij tweede achter Dalin, die met anderhalve foil zeilt, maar hem toch passeerde. Dat ligt overigens meer aan weersomstandigheden, dan aan pure zeilkwaliteiten. Als je de vaardigheid om steeds het juiste ‘briesje’ te vinden even niet meerekent. Dat ‘juiste briesje vinden’ doe je nu overigens op computer-overzichten met satellietbeelden van het weer. In de huidige (donderdagmiddag) top-drie komt Bestaven zelfs niet voor.
De top-drie bestaat nu uit: 1. Charlie Dalin met Apivia, 2 Louis Burton met Bureau Vallée II en 3 Boris Herrmann met Sea Explorer. Maar eigenlijk is er meer sprake van een kopgroep van negen boten op minder dan 550 zeemijlen uit elkaar. Naar alle waarschijnlijkheid komt de uiteindelijke winnaar uit dit negental.
Kennismaking: Miranda Merron
Als 9-jarige al met de familieboot mee over de Atlantische oceaan. Dan heb je wel wat ervaring. Zij bleek vooral een goede, nauwkeurige navigator. Amateurzeiler tot haar 35e toen ze besloot zich helemaal op haar grootste hobby te richten: het oceaanzeilen. Nu 15 jaar later heeft ze een eigen boot en team rond de IMOCA ‘Campagne de France’. Zeilen tegen de Malbouffe!
Merron zit op twee dagen voor Kaap Hoorn.
Zaterdag 16, Boris is back!
In veel commentaren werd tot nu toe een beetje teleurgesteld gemompeld waarom zo’n goede zeiler met zo’n goed schip niet vooraan meevaart. Maar nu is het zover: Boris Herrmann heeft kennelijk lang genoeg zijn kruit droog gehouden, zijn schip niet te zwaar belast en heeft zich aan het front van het peloton gemeld voor de finale van de race. Op de derde plaats. De Duitse media zijn er en masse op gesprongen. Een nieuwe sportheld! De leider in het klassement, Charlie Dalin, kan zich overigens niet voorstellen dat Herrmann niet ergens schade heeft, zoals vrijwel iedereen.
Tradewinds en Doldrums
De voorhoede is nu ten noord-oosten van Zuid-Amerika op weg naar de evenaar. Zowel ten Zuiden als ten Noorden van de evenaar blazen respectievelijk de ZO- en NO-passaten, ook wel de ‘tradewinds’ genoemd omdat ze eeuwenlang de schepen met kolonisten (en met slaven) naar Noord-Amerika geblazen hebben. Maar ter hoogte van de evenaar moeten ook de doldrums gepasseerd worden. Het gebied met windstilte. Er is wel wind, maar die blaast omhoog. Thermiek door de hitte van deze lucht. Om de doldrums te mijden wordt ten noorden van Brazilië een noord-westelijke koers aangehouden. Niet rechtstreeks naar Europa.
- Boris Herrmann / Seaexplorer - YC de Monaco