Vendée Globe terug op de Atlantische Oceaan

De laatste 5000 mijlen van de Vendée Globe zijn ingegaan. De vloot is voorbij Kaap Hoorn en vaart terug naar het noorden, naar Les Sables d'Olonne waar de finish is van het rondje rond de wereld.
@media (max-width: 679px){#fig-614d7934c5905 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7934c5905 img{#fig-614d7934c5905 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614d7934c5905 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7934c5905 img{#fig-614d7934c5905 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d7934c5905 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7934c5905 img{#fig-614d7934c5905 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d7934c5905 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7934c5905 img{#fig-614d7934c5905 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Vendee Globe

7 januari

Na de twee koplopers zijn nu ook de nummers drie Thomas Ruyant en vier Damien Seguin (zonder zijn linkerhand en zonder foils aan zijn schip!) langs Kaap Hoorn. De overige zes in de kopgroep liggen op ongeveer twee dagen varen hierachter.

Psychologie

Vandaag is Eric Blondeau te gast bij de VG-journaalredactie. Hij is sportpsycholoog en werkt nu voor Bestaven. Een paar aandachtspunten:
Omgaan met het onverwachte
Begrijpen hoe je denkt, ervaart en omgaat met emoties.
Ook in een gevaarlijke situaties je niet alleen door stress laten sturen
Focus op wat gaat gebeuren en niet op het gebeurde.
Hem proberen voor te bereiden op bepaalde scenario’s.

Wat wel opvalt aan Bestaven is dat je niets hoort over tegenslagen, groot of klein. Komt dat ook door het advies van Blondeau, of hééft hij echt geen tegenslagen?

Omgeslagen

Nog een ander spannend ongeval: Maxime Sorel die op de 10e plaats zeilt is zondag 3 januari omgeslagen. Hij had veel schade aan zijn tuigage en is een uur bezig geweest om zijn schip op te richten. Op de video zien we hem nog nahijgend en flink gespannen vertellen over de succesvol verlopen ‘crisisaanpak’. Hij moest, teruggekropen op een weer opgericht schip, eerst eten dan de chaos binnen, door al het water, opruimen en dan weer op verhaal komen. Vervolgens rustig doorvaren, zijn schade repareren en door Kaap Hoorn. Wat zoiets bijvoorbeeld met zijn computers doet vertelt het verhaal niet.

De Pip Hare-sage

We schrijven een nieuwe bladzij: het linkerroer van de Medallia (de IMOCA’s hebben door hun brede spiegel twee roeren nodig) is nagenoeg doorgebroken, ontdekte zij bij een routine-inspectie. Haar Apivia is 20 jaar oud. Ze vaart nu door met een gereefd grootzeil, wachtend op rustig genoeg weer om het roer te vervangen. Ze heeft gelukkig een reserve bij zich.

8 januari

Pip Hare heeft het roer vervangen en vaart weer door. Ze is teruggevallen naar de 17e plaats. Haar kennende zal ze er alles aan doen om de 15e plaats weer terug te veroveren.

Yannick Bestaven is in een hogedrukgebied geraakt en vaart nu met slechts 4.5 knopen. De nummers twee en drie (Charlie Dalin met de Apivia en Thomas Ruyant met de LinkedOut) racen op hem af met resp 19 en 20 knopen. Hij lag eerst meer dan 350nM op hen voor. Dat kunnen ze met dit snelheidsverschil in een etmaal goedmaken.

Laatste nieuws