Vendée: Op naar Kaap Hoorn

Hoe gaat het in de solozeilrace rond de wereld? We kijken mee met de zeilers van de Vendée Globe.

Vendee Globe

De kopgroep die nu (woensdagmorgen 30 dec Nederlandse tijd) de laatste 1800 zeemijl naar Kaap Hoorn in gaat is weer wat compacter geworden. Wél heeft leider Yannick Bestaven zijn voorsprong op nummer twee verder vergroot. Nummer twee Charlie Dalin heeft weer moeten repareren aan de ophanging van de bakboord-foil. Ook moest hij een noordwestelijke slag maken, wég van de ijsbegrenzing. Dat heeft Bestaven niet nodig gehad door zijn eerder gemaakte noordelijke omweg om een hoge drukgebied heen kan hij nu recht op Kaap Hoorn koersen zonder een extra slag te hoeven maken wég van de aez (arctic exclusion zône) met ijsberggevaar. Naar verwachting komt de kopgroep aan bij Kaap Hoorn tegelijkertijd met een storing met verwachte windsnelheden van 50nM. Omdat bij de Kaap sterke stromen staan en het water plaatselijk ondieper is dan op de oceaan is het water zeer onrustig.

Nogmaals de foils

De redactie van het dagelijkse VG-nieuws interviewde Dee Caffari, een zeer ervaren zeezeilster, die oonder andere als eerste ‘verkeerd-om’ dus naar het westen toe, rond de wereld zeilde. Zij constateert dat ook in de huidige VG-kopgroep de ‘non-foilers’ goed vertegenwoordigd zijn: Met name Jean le Cam met Yes we cam!, maar ook Damien Seguin met Groupe Apicil, Benjamin Dutreux met Waterfamily en Maxim Sorel met V and B Mayenne. Vier van de toptien hebben geen foils. In de discussie woensdag met de gasten (allen ervaren zeilers en ex-deelnemers aan transatlantische races) wordt wél voor foils gekozen, maar meer om er zeker van te zijn dat je bij gunstige omstandigheden over die extra versnelling kunt beschikken.

Een levend voorbeeld van de betrekkelijkheid van het voordeel van de foils wordt gevormd door de verrichtingen van Pip Hare (geen foils). Zij is een plaats opgeschoven in het klassement door goed te zeilen en met de goede zeilen: Met name haar Big Bertha, een spinnaker van 380 m2, kwam goed van pas in het ‘voordewindse rak’ van een paar honderd mijl vlak boven de arctic exclusion zône. Die geeft natuurlijk handenvol werk om haar goed gepositioneerd te houden. Ze doet veel met de hand.

Ze moest ook de eenvoudige bediening van de kantelbare kiel van haar schip de Medallia (met een elektrische lier in plaats van hydraulisch) repareren. Ze plaatste de bedieningsknop in de hals van een plastic fles en kitte die dicht. Zie zo: een waterdichte bediening!

Op naar de Kaap...

Holland's Glorie
  • Vendée Globe