Vendée Update: zo staat het ervoor in de solorace

De zeilers van de Vendée Globe zijn inmiddels alweer ruim zes weken op pad. Hoe staat het ervoor in de monsterrace voor solozeilers?

Vendee Globe

De race

De voorhoede is voorbij Nieuw Zeeland en vaart op de Pacific. Ze zijn over de helft vd race.

De eerste plaats is overgenomen door Yannick Bestaven met de Maître Coq IV, de ondernemer/zeiler die een ‘waterturbine’ voor stroomopwekking (onmisbaar, niet alleen voor verlichting, maar vooral voor de autopilot) op de markt brengt. Charlie Dalin die met de Apivia al op de Atlantische oceaan aan kop ging, verloor zijn voorsprong door schade aan een draagvleugel. Meer dan 24 uur moest hij ploeteren op zijn dobberende schip aan de onderste bevestiging van de bakboord draagvleugel. Die schade is gerepareerd en hij vaart weer volop mee met een snelheid van 14+ nM op de tweede plaats zo’n 50 nM achter Bestaven.

Pip Hare vertelt

Part of me can’t walk away from the opportunity to put some extra miles of speed to the boat and off I go adding a sail.

Pip’s schip de Medallia heeft geen gesloten cockpit, overigens ook geen ‘foils’. Zij is een echte amateur met een klein budget, overigens lang geen beginneling met een levenlang zeilen al achter zich. Voor elke aanpassing aan de tuigage op het voorschip moet ze haar ‘wetsuit’ aantrekken, want buiten haalt ze automatisch meteen een nat pak. Zij vaart op de 19e plaats en zit nog op de Indische oceaan, zo’n 3000 nM achter de voorhoede. Als ze niet met de zeilen of de koers bezig is wordt er gehoosd en gepoetst om de immer kletsnatte cockpit een beetje leefbaar te houden.

Route

Het kiezen van een route is een constante breinbreker. Aan de zuidzijde vlak boven de Antarctic exclusion zone (ijsbergen!) waait de hardste en constantste westenwind. Meer naar het noorden is de veiliger koers met minder harde winden, waar je vooral ‘s nachts beter af bent. In het algemeen is het zoeken naar de lage drukgebieden met harde wind, die als een soort draaikolken op de weerkaarten zichtbaar zijn en de hoge drukgebieden ertussen waar je minder vaart kunt maken door de 'zachtere' wind. Je probeert dus voortdurend in de westenwindse kant van zo’n draaikolk te blijven die je voortstuwt naar het oosten. De weerkaarten worden om de 12 uur aangepast.

Snelheid

Ondanks vier jaar innovatie en de doorbraak vd draagvleugels is deze race veel langzamer dan de vorige Globe. De snelste drie zijn meer dan vijf dagen later op de Stille Oceaan dan de voorlopers van 2016/'17.

Nog een reparatie

Louis Burton met de Vallée Bureaux2 (deze boot won de vorige Globe onder een andere naam) moest voor twee reparaties bovenin (29m) zijn mast zijn: de bevestiging van het grootzeil en een onderdeel van de autopilot. Hij zocht de beschutting op van een onbewoond eiland langs zijn route. Na twee uur werken was de val van het grootzeil weer bruikbaar, maar toen de autopilot nog. Dat moet nog.

Holland's Glorie
  • Vendee Globe