Vendee Globe update na een maand varen

De solozeilers van de Vendée Globe zijn inmiddels al ruim een maand onderweg op hun monstertocht rond de wereld. Hoe staat het ervoor met de 33 schepen die van start gingen?
@media (max-width: 679px){#fig-614d7496da349 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7496da349 img{#fig-614d7496da349 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614d7496da349 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7496da349 img{#fig-614d7496da349 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614d7496da349 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7496da349 img{#fig-614d7496da349 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614d7496da349 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614d7496da349 img{#fig-614d7496da349 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Vendee Globe

De Vendée Globe is de ultieme endurance race rond de wereld, met Formule-1-achtige zeilboten. De standaardboot is de IMOCA 60. Een monohull van 18 meter lang, 5 meter breed en met een mast van 30 meter hoog. Maar het echte bijzondere aan deze boot zijn de draagvleugels die eronder uitgeklapt kunnen worden. Die stellen de boot in staat om snelheden van 50 km/u te bereiken. Net als in de race Formule 1 is er ondanks de standaardisering van de klasse een groot verschil tussen de boten. Sommige zijn al tien tot vijftien jaar oud en zijn niet opgewassen tegen de prestaties van de nieuwste IMOCA’s voorzien van de nieuwste technieken in handen van de rijkste teams. Maar de ervaringen tot nu toe geven aan dat de kwaliteit van materiaal niet altijd opweegt tegen mentale hardheid tegen de eenzaamheid en het nemen van de juiste koersbeslissingen bij de steeds veranderende weersomstandigheden.

Op 8 november vertrokken er 33 boten, elk met één man of vrouw aan boord. Ruim drie weken na het vertrek uit Frankrijk rondde de eerste deelnemer, Charlie Dalin met zijn boot Apivia, de Kaap de Goede Hoop. Ruim 14.000 km in 22 dagen: Gemiddelde snelheid: 26.5 km/u.

Drie deelnemers zijn minder fortuinlijk, twee hebben een ‘onbekend object’ geraakt (een container of een walvis bijvoorbeeld) hebben flinke schade en kunnen niet echt meer hard doorvaren.

Sam Davies is na haar aanvaring naar Kaapstad gevaren en wacht daar nu op noodreparaties. Zij hoopt maandag weer uit kunnen varen. Van opgeven wil zij niet weten. Te meer niet omdat zij de Stichting Espérance Cardiaque vertegenwoordigt. Met haar deelname haalt zij geld op voor die stichting die kinderen met grote hartproblemen uit landen in Afrika naar Frankrijk haalt voor hartoperaties.

Schipbreuk

Eén deelnemer lijdt echter schipbreuk; met een gang van 50 km/u is hij in een hoge golf gevaren en zijn schip ‘PRB’ is daarbij in tweeën gebroken. Deze Kevin Escoffier vertelt dat hij net genoeg tijd had om een noodsignaal uit te zenden, zijn wetsuit aan te trekken en met zijn opblaasbare reddingsbootje overboord te springen. Na elf uur ronddobberen in zijn reddingsbootje in het pikkedonker wordt Escoffier opgevist door een andere deelnemer, Jean le Cam met de ‘Yes we Cam!’. De reddingsactie wordt gecoördineerd vanuit het organisatiecentrum in les Sables d’Olonne (Zuid Bretagne). De drie deelnemers die tijd verloren met zoeken naar Escoffier krijgen tijdcompensatie. Le Cam krijgt bovendien van het Franse marineschip, dat Escoffier bij hem oppikt, een extra voorraadje croissants en pâté in ruil voor het voeden van zijn onverwachte reisgenoot.

Van de oorspronkelijke 33 deelnemers zijn er nu nog 28 over.

De tweede etappe, de race naar de zuidwestpunt van Australië, is begonnen. De voorlopers kunnen mogelijk een storm ontwijken die vanuit de richting van de Zuidpool komt opzetten. De rest van het peloton moet beslissen of ze doorvaren, daarbij golven van +6 m. trotserend, of verder omvaren, wat natuurlijk tijd kost.

App

Volg de race online via officiële website van de Vendée Globe of via de app op Android of iPhone. Zelf meedoen kan via Virtual Regatta.

Laatste nieuws