Superjachten en patrouilleschepen krijgen vleugels

Foiling is in en iedereen in de botenwereld spreekt erover. Of het nu tenders, racers of cruisers zijn, ‘foiling’ wordt steeds gewoner. De legendarische Franse oceaanzeiler zei al in 1987: ‘One day all boats will fly!’. Die uitspraak lijkt de laatste jaren steeds meer bewaarheid te worden.

Foil

Vleugels zijn de laatste jaren de norm geworden bij de bouw van jachten. Dankzij een Nederlandse vinding lijkt het er nu op dat ook superjachten en commerciële vaartuigen worden voorzien van vleugels. Het Nederlandse bedrijf Hull Vane BV ontwikkelt en levert sinds enkele jaren gepatenteerde onderwatervleugels die onder de spiegel van schepen wordt bevestigd. Soms (bij racers) zijn ‘foils’ bedoeld om het hele schip uit het water te tillen, soms ook om alleen plaatselijke ‘lift’ te genereren.

De onderwatervleugel van ‘Hull Vane’ is van het laatste type. Hij wordt zodanig geplaatst dat het achterschip niet alleen omhoog wordt getild maar ook vooruit wordt geduwd. Zo zorgt deze niet alleen voor hogere snelheden, maar beperkt ook het energieverbruik, zorgt voor een comfortabeler vaargedrag en reduceert de hekgolf. Onlangs werden deze ‘wings’ toegepast op twee snelle patrouilleschepen van 20 en 24 meter van de Nederlandse politie, gebouwd bij Damen Shipyards. De resultaten hiervan zijn doorslaggevend geweest voor de bestelling van nog vier Hull Vanes voor zes identieke politieboten.

Volgens de ontwerpers van de vleugels wordt deze vinding nu ook steeds vaker toegepast bij de bouw van superjachten. Ook jachten van de Nederlandse werven Heesen Yards in Oss, Sichterman Yachts in Workum en Van der Valk Shipyards in Waalwijk zijn inmiddels voorzien van een ‘Hull Vane’. Recentelijk is een eerste composiet versie van de vleugel geleverd aan de werf van Hakvoort. Overigens zijn het niet alleen Nederlandse bouwers en ontwerpers die profiteren van de vinding. De gepatenteerde Hull Vanes worden ook toegepast door buitenlandse superjachtbouwers zoals Dynamiq Yachts uit Monaco.

Nieuwste versie ook verstelbaar

Voor pleziervaartuigen tussen 10 en 20 meter is een kleinere aluminium versie van de vleugel ontwikkeld, de Semi-Custom Hull Vane. Ook is er een Dynamic Hull Vane leverbaar die hydraulisch verstelbaar is. Hiermee kunnen de scheepsbewegingen in golven nog meer gedempt worden.

Nieuws
  • Hans Brouwers