Simeon Tienpont vecht tegen muiterij op het hoogste niveau

Vlak voor de start van de Volvo Ocean Race verliest Team AkzoNobel haar schipper. Het rommelt al maanden achter de schermen, ontslag hing Tienpont al maanden boven het hoofd.

Simeon Tienpont

Vlak voor de start van de In-Port Race in Alicante werd schipper Simeon Tienpont door zijn sponsor AkzoNobel aan de kant gezet. De twee partijen beginnen met modder gooien en het laatste woord is er nog niet over gezegd. Ondanks dat Tienpont graag als schipper aan blijft, is die wens met de aankondiging van de nieuwe schipper Brad Jackson (NZL) vervlogen.

De eerste openbare zet van AkzoNobel zien we op vrijdag 13 oktober. De woordvoerder van AkzoNobel Peter van Boesschoten laat het volgende aan Nautique weten. ‘Na het plegen van contractbreuk is Simeon Tienpont sinds vandaag (13 oktober) geen schipper meer van team AkzoNobel. Als titelpartner van team AkzoNobel bevestigt AkzoNobel dat het volledig is toegewijd om met het team in de Volvo Ocean Race te racen. Een nieuwe schipper kondigen wij op korte termijn aan.’ Wat de inhoud van deze contractbreuk is blijft achterwege, wel bedrukt Van Boesschoten dat het om Simeon gaat die contractbreuk heeft gepleegd. 

Ontslag hing in januari al boven het hoofd

In een eerste reactie aan de NOS laat de Tienpont weten "zeer verbaasd te zijn over het besluit, dat ik via de media moest vernemen". Maar dat het niet lekker liep bij AkzoNobel is al langer bekend. In januari 2017 krijgt Nautique het verzoek om het diepte interview met Simeon Tienpont niet te plaatsen. Reden is het gerommel tussen Steam Ocean Racing (het bedrijf van Tienpont) en AkzoNobel. De sponsor spreekt dan al van een mogelijk ontslag. Als later blijkt dat Tienpont als schipper aanblijft verschijnt het interview alsnog. De neuzen lijken weer dezelfde kant op te staan, maar achter de schermen speelt meer. Er is een verdeeldheid in belangen. Waar Tienpont zich puur wil richten op het sportieve resultaat, vraagt de multinational om maximale publieke aandacht en return of investment. 

AkzoNobel draait de geldkraan dicht en dat heeft zowel voor de schipper als zijn team gevolgen. De geldstroom naar Steam Ocean Racing stopt en daarmee kunnen de betalingen aan de Volvo Ocean Race niet worden voldaan. Het eerste tastbare gevolg is dat de trainingsboot aan de ketting komt te liggen. De creatieve schipper start met waltrainingen en huurt een ander trainingsschip om zijn campagne te vervolgen. (clubracer.be)

Een ander gevolg is dat de salarissen van de teamleden niet kunnen worden voldaan vanuit Steam Ocean Racing. Dit stinkt naar een uitgedacht plan om onrust binnen het team te stoken. Na bekendmaking van het ontslag van de schipper, doet AkzoNobel een aanbod tot overname van de zeilerscontracten die eerder bij Steam Ocean Racing waren ondergebracht. De sponsor wil de campagne vanaf nu volledig in eigen hand houden.

Simeon Tienpont

Juridische stappen

Op maandag 16 oktober laat de raadsman van Simeon Tienpont weten een kort-geding aan te spannen tegen AkzoNobel. Mits zij niet reageren op het ultimatum. Woordvoerder Peter van Boesschoten bevestigd ontvangst van het ultimatum, maar voegt eraan toe dat er geen dagvaarding is ontvangen. Of de partijen elkaar op donderdag 19 oktober in de rechtszaal treffen blijft alsnog de vraag. Ook de eis van Tienpont is niet bekend. 

Nieuwe schipper

De Nieuw-Zeelander Brad Jackson neemt het roer over van Simeon Tienpont. ‘Het is een privilege om leiding te geven aan een team dat zo gecommitteerd en getalenteerd is, zowel op het water als aan wal,’ laat Jackson weten. ‘De credits voor de kwaliteit van dit team gaan volledig naar Simeon.’ Met Jackson als vervanger van Tienpont is de laatste Nederlandse bijdrage aan boord verdwenen. Gemeente Den Haag zegt als co sponsor teleurgesteld te zijn dat AkzoNobel niet langer als “Nederlandse boot” deelneemt. Annemieke Bes en Eduard van Lierde gingen de schipper voor in het verlaten van het team.