Interview met Team Brunel walcrew Ernst-Jan van Housselt

Van mechanisch monteur tot uitzendconsulent tot shore crew engineer bij Team Brunel. Dat is in een notendop de professionele loopbaan van zeilfanaat Ernst-Jan van Housselt uit Rotterdam.
@media (max-width: 679px){#fig-65d84f0a418f0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d84f0a418f0 img{#fig-65d84f0a418f0 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65d84f0a418f0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d84f0a418f0 img{#fig-65d84f0a418f0 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65d84f0a418f0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d84f0a418f0 img{#fig-65d84f0a418f0 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65d84f0a418f0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65d84f0a418f0 img{#fig-65d84f0a418f0 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Ernst-Jan van Housselt

Om het Nederlandse Team Brunel van schipper Bouwe Bekking optimaal de wereld rond te laten racen, wordt achter de schermen hard gewerkt door een kleine walploeg van slechts zes personen. Vanuit Lissabon geeft Van Housselt een kijkje in zijn Volvo Ocean Race-wereld.

“In mijn functieomschrijving staat ‘logistiek en onderhoud’. Dat is de titel, maar als je naar de omschrijving kijkt, zit daar nog meer bij. Ik houd me bezig met de dagelijkse contacten met suppliers en sommige sponsoren en met de M32’s, waarmee tijdens de stopovers met gasten wordt gevaren. Ik ben verantwoordelijk voor de teambase en het transport van de containers. Daarnaast ben ik bezig met de technische en logistieke aanschaf van materialen.” Hij lacht: “Ik ben gewoon ‘manusje van alles’. Ik hoef maar in de buurt van mensen van Team Brunel te gaan zitten en dan wordt vanzelf mijn dag gevuld.”

“Wij zitten momenteel in een soort rollercoaster met allerlei verschillende fases. De race die ik vandaag heb kunnen winnen, was dat vanochtend om 8 uur een container weg moest naar Alicante. Dat was de tweede container, want de eerste vertrok anderhalve dag eerder. De wedstrijd daarvoor was de boot op tijd af te hebben om hem terug in het water kunnen laten. Na de aankondiging van onze campagne hebben we 2 maanden kunnen trainen, daarna volgde de verplichte onderhoudsbeurt in Lissabon. De hele vloot heeft twee weken op de kant gestaan voor fine-tuning en een soort keuring. Alles werd gecheckt, ook met het oog op de eenheidsklasse en veiligheid.”

Dat Van Housselt nu op deze plek bij Team Brunel zit, is geen toeval. “Zeilen is mijn hobby en ik heb een technische achtergrond. Ik heb MTS werktuigbouwkunde gedaan en ben dus fijn mechanisch monteur. Als zodanig heb ik in de technische dienst van grote bedrijven gelopen. Totdat ik in de gaten kreeg dat ik ook wel een leuke babbel had en commercieel ingesteld was. Ik ben dat gaan combineren en in de technische uitzendwereld gaan werken als consultant. Zo ken ik Brunel.”

Ernst-Jan van Housselt

Toen Brunel een vacature op zijn website open zette, hoefde Van Housselt niet lang na te denken. “Ik heb me netjes digitaal aangemeld. Op dat moment werkte ik voor Gideon Messink, directeur van Team Brunel, op de Swan 45’s. Gedurende acht jaar was ik bootmanager op de Swan’s, maar de laatste twee jaar had ik geen vast team meer.”

Hoewel Van Housselt betrokken was bij de aanbrengfase van de vorige editie, wordt dit zijn eerste Volvo Ocean Race met Team Brunel. “Ik ben er super blij mee dat ik het nu het hele rondje mee mag. De Volvo Ocean Race is de Formule 1 van het oceaanracen. Mijn hele zeilcarrière was ik altijd deel van het wedstrijdteam, maar besteedde ik zeker tweemaal zoveel tijd aan het optimaliseren en onderhouden van de boot. Voor mij is deze functie in de walploeg dus fantastisch. De jongens mogen die afstanden zeilen. Alle respect voor hen. Laat mij maar die F1-pitstop verzorgen. De boot een ‘quick fix’ geven als ze binnenkomen en daarna snel weer door in optimale staat. Alles er omheen; de contacten met toeleveranciers, het regelen, touwtjes aan elkaar knopen en handige oplossingen bedenken. Dit is gewoon hartstikke leuk om te doen en eigenlijk deed ik dit ook in mijn tijd in de uitzendwereld; contacten leggen en onderhouden. Jammer dat dit avontuur volgend jaar juni in Den Haag alweer stopt.”

Op de vraag wat hij van zijn eerste Volvo Ocean Race verwacht, antwoordt Van Housselt resoluut: “Champagne op het einde.” Champagne om wat te vieren? “Het zou heel gaaf zijn als die fles wordt ontkurkt vanwege het resultaat, de eindzege. Ik denk dat we op dit moment heel goede ingrediënten hebben. Als ik zie hoe het team functioneert en met elkaar omgaat, dat is heel mooi.”

Laatste nieuws