Carlo Huisman in de Volvo Ocean Race

Bouwe Bekking selecteerde de talentvolle Carlo Huisman als voordekker van Team Brunel. Vlak voor de start van de eerste etappe richting Lissabon sprak hij openhartig over zijn jongensdroom.
@media (max-width: 679px){#fig-65db19bc5442a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65db19bc5442a img{#fig-65db19bc5442a img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65db19bc5442a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65db19bc5442a img{#fig-65db19bc5442a img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65db19bc5442a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65db19bc5442a img{#fig-65db19bc5442a img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65db19bc5442a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65db19bc5442a img{#fig-65db19bc5442a img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Carlo Huisman

Afgelopen zomer won Carlo met Team Emirates New Zealand de felbegeerde America’s Cup. Hij had zijn team outfit nog niet uit of hij kon het volgende alweer aantrekken. “Ik realiseer me hoeveel geluk ik heb,” begint Carlo. “Het was hartstikke mooi dat ik voor mijn eerste Cup deel mocht uitmaken van dat team. Dat heb ik nu weer. In die zin vind ik het heel erg op elkaar lijken; de sfeer en de dynamiek in het team, de manier waarop je in het veld ligt. Uiteindelijk ben je met hetzelfde bezig; op hoog niveau zeilen. Je wilt met je team een mooie prestatie neerzetten. Alleen de boot is anders. Die gaat wat langzamer en er komt meer water over het dek.”

Hoe Huisman verzeild raakte in de Volvo Ocean Race? “Dat begon al voor de America’s Cup. Ik had Bouwe een mailtje gestuurd net voordat ik voor de Cup werd gevraagd. Ik schreef hem als hij weer een campagne mocht starten, ik graag mee wilde. Het was een open sollicitatie en hij antwoordde heel snel: ‘Leuk, ik houd je in mijn achterhoofd, maar ik heb voorlopig nog niks’. Er ging anderhalf jaar voorbij. Ik was op Bermuda voor de finale van de America’s Cup en Bouwe was daar voor de J-klasse. Toen stuurde hij een mail of ik een kop koffie met hem wilde drinken.”

De turbo leerschool

Zo geschiedde en Bekking bood de Rotterdammer een plek in zijn team aan. Ondanks zijn naar eigen zeggen beperkte achtergrond in oceaanzeilen: “Ik heb een Fastnet Race en de Middle Sea Race gedaan en dat is het. Ik wist wel dat ik het zeezeilen heel leuk vond. De Volvo Ocean Race is vanaf jongs af aan iets wat ik graag wilde doen en mezelf ook zag doen. Kijkend naar de ervaring van de ‘onder dertig’ zeilers dacht ik dat ik dat met een paar goede lessen ook moest kunnen.” Hij lacht: “Die lessen heb ik nu voor een groot deel gehad.”

Aan Bekking had hij wat dat betreft een goede leermeester. “Als ik met één schipper de Volvo Ocean Race wilde doen, is het Bouwe. Hij is heel makkelijk in de omgang en hij geeft iedereen in het team ruimschoots kansen en veel verantwoordelijkheid. Dat is voor iedereen leerzaam.”

Carlo Huiman in de eerste etappe van de Volvo Ocean Race

“Ik werd aanvankelijk in een rol geduwd, waarvoor ik nog niet klaar was. De eerste paar weken had ik het gevoel dat ik meer tijd nodig had om te leren. Die hadden we niet, dus ik heb door falen geleerd. Ik kan natuurlijk zeilen, dus in grote lijnen wist ik wat ik moest doen. Het draait om de moeilijke manoeuvres en de details om het jezelf makkelijker te maken. Je vaart een raceboot met te weinig mensen. Alles is super zwaar. Ze hebben mij daarom met alle manoeuvres graag achterin, omdat ik nou eenmaal de sterkste aan boord ben. En dan ben ik ook nog voordekker. Je moet gewoon slim zeilen. Om die slimmigheden te leren, moet je wel weten waar je het voor jezelf makkelijker kunt maken. Ik ben daar nu verder in, maar ik kan nog beter.”

Aanpassing

Huisman noemt de ‘intensiteit’ als de grootste aanpassing ten opzichte van de America’s Cup. “Die is daar ook hoog, maar er zijn meer rustmomenten. Hier ben je op een misschien iets lager intensiteitniveau de hele tijd bezig. Bij de Cup moet je in 20 minuten pieken en in de Volvo Ocean Race moet je proberen om de gehele etappe zoveel mogelijk te geven. Dat vergt veel energie en concentratie.”

Dit valt volgens hem niet te trainen. “Het is gewoon wie je als persoon bent. Je moet er vol voor gaan. De goede dynamiek die we hebben, helpt mee. Die zorgt ervoor dat als je aan dek komt, je er maximaal voor wilt gaan. Toen ik die eerste offshores deed, heb ik gemerkt dat het moeilijkste is om geen zwakkere of betere wachten te hebben. Je moet de hele tijd vol gas gaan. Dat vereist ervaring.”

Ondanks de geringe voorbereidingstijd is Huisman tevreden over waar Team Brunel nu staat: “Daar moesten we hard aan trekken, maar dat heeft voor een deel het team gevormd. De resultaten laten zien dat we goed op weg zijn en er zit meer potentie in het team.” Gevraagd naar zijn persoonlijk verwachting van zijn Volvo Ocean Race-debuut, antwoordt Huisman: “Dat we winnen natuurlijk! Tegelijkertijd hoop ik mooie dingen mee te maken en veel te leren. Iedere atleet wil altijd beter worden. Ik ook. Ik wil na de finish een betere zeiler zijn. Dat ik in zoveel aspecten ben gegroeid, dat ik daardoor meer zelfvertrouwen heb en zo meer deuren voor mezelf open.”

Inmiddels heeft de vloot het eiland Porto Santo bij Madeiro gerond met Vestas 11th Hour Racing aan kop. Zij hebben nog 527 nautische zeemijlen te gaan richting de finish in Lissabon. Het Spaanse MAPFRE ligt tweede, op de hielen gezeten door het Nederlandse team AkzoNobel. Team Brunel vaart in zevende positie. Het verschil tussen Team Brunel en Vestas 11th Hour Racing bedraagt 27 nm. De vloot zal naar verwachting aanstaande zaterdag de finishlijn passeren.

Laatste nieuws