Column Verbraak: Voor valsspelers is geen ruimte

Wouter Verbraak is meteoroloog, navigator en columnist van Nautique. Hij voer vele internationale zeilraces zoals de Volvo Ocean Race en de Barcelona World Race.

Wouter Verbraak

Yacht Club Costa Smeralda, Porto Cervo, Sardinië. Op het plein voor de club drinken we met een groep Nederlandse zeilers een heerlijk fris lokaal biertje bij het café. De hele J70-klasse zou eigenlijk op het water moeten zijn, maar de Mistral blaast het schuim van de golven en de servetten van de tafel. Gelukkig schijnt de zon en is het hier zelfs met de herfst om de hoek heerlijk toeven. De prachtige, idyllische omgeving en lounge achtergrondmuziek staan in schril contrast met de schokkende gebeurtenissen van de dag. 

In de coulissen van de zeilwereld rommelde het al jaren en werden vermoedens met ongenoegen besproken, maar vandaag is de zeilwereld door een mokerslag getroffen. Maar liefst zeven zeilteams zijn door de organisatie van het Wereldkampioenschap uitgesloten. En niet de minste teams: het betreft topprofessionals uit de America´s Cup teams en teams uit de top-tien van Italië, waaronder de winnaar van de bronzen medaille op het vorige WK. De reden? Overduidelijke, ondubbelzinnige en strikt illegale veranderingen aan de kielen van de zeilboten.

Het is als de Russische dopingaffaire rondom Sochi, de elektrische motortjes in het wielenrennen, de anabole steroïden in de atletiek. Als eerste van de eenheidsklassen zoals de Draken, Etchells, Farr 40, Melges 32, en J80’s, hebben de klasse-organisatie en hun technische commissie de lijn in het zand durven tekenen. Hier en niet verder. Pak als de wiedeweerga je boot in en rij naar huis. We willen jullie hier op het evenement niet meer zien. De Italiaanse zeilfederatie steunde direct de beslissing van de klasse en last een onderzoek in. Schorsing van de eigenaren en zeilers lijken aanstaande. 

Twintig jaar topzeilen met focus op strategie en tactiek heeft mij geleerd dat voor het maken van een winnende slag super bootsnelheid essentieel is. Net iets harder varen dan de rest van het veld en opeens is het spelletje allemaal een stuk makkelijker. Vandaar dat topstuurmannen en -trimmers de wereld kunnen vragen om teams te helpen op WK’s en EK’s. Zeilen is en blijft echter een technische sport en iedereen weet dat de wedstrijden net als in de autosport voor een groot gedeelte in de garage worden gewonnen.

Je romp glad schuren en polijsten, al je lijntjes, harpjes en klemmetjes zo licht mogelijk maken, maar wel binnen de regels. Illegale carbon roeren, verdiepte kielen, ongeoorloofd “stacken” (alle zeilen, gereedschap, proviand en water aan de hoge kant leggen), speciale bilgepompen die meer water kunnen bevatten, 40 liter jerrycans met drinkwater voor drie personen voor één dag meenemen bij harde wind; dat is niet meer niet grijs, maar pikzwart. 

De daadkracht van de J70-klasse zendt een schokgolf door de internationale zeilwereld en het was hoogtijd. Op ons voetstuk hebben we als zeilers na alle dopingaffaires betuttelend op de andere sporten neergekeken. Lichamelijke doping is wellicht in de zeilwereld geen probleem, maar mechanische doping zeker. Tijd om de hand in eigen boezem te steken en op te ruimen in onze sport. Voor valsspelers is geen ruimte.