Kopgroep houdt het spannend met 800 mijl te gaan

De Volvo Ocean Race-vloot heeft minder dan 1.000 mijl te gaan tot de finish in Kaapstad, de kopgroep iets meer dan 800 mijl.

Volvo Ocean Race

Het Spaanse MAPFRE van schipper Xabi Fernández behoudt ook op woensdag zijn koppositie in de tweede etappe. Al bedraagt het gat tussen MAPFRE en het Nederlandse Team Brunel in vierde positie slechts 36,9 mijl.

Twee dagen geleden had MAPFRE nog een buffer van 35 mijl ten opzichte van de nummer twee. De Spanjaarden dankten die buffer aan hun positie als meest zuidelijke boot, waardoor ze als eerste de betere wind konden oppikken van een front dat oostwaarts bewoog. In de 48 uur daarna nam die voorsprong af. Dongfeng Race Team maakte een opmars en kwam terug tot 23 mijl achter MAPFRE, terwijl Vestas 11th Hour Racing in derde positie en Team Brunel in vierde eveneens winst boekten. Op dit moment is het verschil tussen de eerste vier boten dus amper 37 mijl.

Onzichtbaar

De Stealth Mode van Team Brunel van schipper Bouwe Bekking werd niet gebruikt om nog zuidelijker te gaan, zoals ze vooraf deden vermoeden. In werkelijkheid koos het Nederlandse team ervoor om zich noordelijk van de kopgroep te positioneren. Het gewenste effect bleef uit. Toen Team Brunel gisteren weer ‘zichtbaar’ werd, was de afstand tot MAPFRE nagenoeg gelijk. In de ranking moesten ze echter Dongfeng Race Team en Vestas 11th Hour Racing met een kleine marge voor laten gaan.

MAPFRE

Het positierapport van vandaag 13 uur UTC laat zien dat MAPFRE opnieuw uitloopt. Sinds vanmorgen 7 uur UTC pakken ze kostbare mijlen terug op de hele vloot. Ondanks dit zegt MAPFRE-navigator Joan Vila dat ze op hun hoede zijn voor een eventuele aanval van achteren. “Als je eerste ligt, is die plek lastig te verdedigen. We proberen te doen, wat het beste voor ons lijkt. De transitie voor ons ziet er goed uit, maar we zijn een beetje bang dat de wind lichter zou kunnen zijn dan verwacht. De race is verre van over. Dongfeng, Vestas en Brunel hebben allemaal hun sterke momenten gehad en doen het goed. Ze vormen alle drie een bedreiging voor ons.”

Op de vraag of hij denkt dat MAPFRE de leiding vast kan houden, reageert Vila voorzichtig optimistisch. “Als alles volgens planning verloopt wel, maar het weer is geen exacte wetenschap. Wie zullen zien hoe het gaat. Je kunt nooit iets met zekerheid zeggen.”

Terwijl de sfeer aan boord van MAPFRE opgetogen was, geldt het tegenovergestelde voor team AkzoNobel van de Nederlandse schipper Simeon Tienpont. Zij hoopten dat hun middenweg tussen het leidende viertal in het zuiden en Turn the Tide on Plastic en Team Sun Hung Kai/Scallywag in het noorden meer zou opleveren. Ze zakten echter als enige uit het koudefront en kwamen zo in lichtere wind terecht. Om 13 uur UTC lag team AkzoNobel 155 nm achter MAPFRE en had het in het laatste etmaal 85 mijl verloren.

Achterhoede

Sun Hung Kai/Scallywag en Turn the Tide on Plastic hadden meer geluk en konden langer aanhaken bij het koudefront. Zo konden ze het Nederlandse team AkzoNobel passeren. De vijfde positie van Scallywag bracht de bemanning, inclusief de Nederlandse Annemieke Bes, in een positieve stemming.

“Afgelopen nacht heeft iedereen zijn uiterste best gedaan om een groot zeil op te houden. We hebben echt hard gepusht”, zei een opgetogen Steve Hayles. “We hebben 7 mijl gepakt op Turn the Tide on Plastic en we kregen het voor elkaar om voor het front te blijven. AkzoNobel ten zuiden van ons, viel daar net van af. Dat betekent dat zij een slechtere windrichting hebben. Wij zijn 18 mijl op hen uitgelopen. Ze zaten een beetje gevangen tussen de noordelijke en zuidelijke groepen. Ze probeerden voor het front te blijven, maar dit is uitgelopen op een enorm verlies.” Het gat tussen de kopgroep en Scallywag bedraagt ruim 100 mijl.

De huidige ETA voor de finish van het leidende viertal in Kaapstad is vrijdag laat op de dag, mits de huidige voorspellingen zo blijven.