Commercieel succes voor Heesen Yachts

Project Boreas, een 50 meter motorjacht, is het vijfde contract dat de werf dit jaar verkoopt. Dit brengt het totaal van op 257 verkochte meters in 2017.

Heesen Yachts

Project Boreas is een hybride aluminium motorjacht, gebouwd op het ontwerp- en engineeringplatform Nova Plus. Het schip biedt snelle en zeer efficiënte prestaties dankzij de Fast Displacement romp met een diepgang van slechts 2.15 meter. Het moderne uiterlijk is van de hand van Omega Architects.

De klant, een ervaren zeiler, werd aangetrokken door de veelzijdigheid en de zeewaardigheid van de Fast Displacement romp in combinatie met het hypermoderne ontwerp. Hij heeft Heesen rechtstreeks benaderd en werkte samen met de ingenieurs van de werf om zijn nieuwe jacht, dat reeds een jaar in aanbouw was, aan te passen.

Dankzij zijn uitgebreide zeilervaring is de eigenaar in staat geweest zijn persoonlijke aandacht te geven aan elk onderdeel van het jacht. De toevoeging van een stuurstand op de fly-brigde stelt de eigenaar in staat om het schip zelf te sturen. Ook vroeg hij om kleinere overhangen in de opbouw boven de achterdekken waardoor er meer natuurlijk licht naar binnen valt, buiten zitplaatsen voor de brug voor de bemanning om te kunnen ontspannen in de open lucht, een sky-lounche met ramen die open kunnen om de perfecte buitenruimte te creëren en een indeling van het benedendek die past bij de behoeften van zijn familie.

Interieur  

Het interieurdesign is van de hand van Mark Whiteley Design. De indeling volgt een conventionele lay-out met de salon op het hoofddek en vijf suites op het benedendek. Totaal bied Project Boreas plaats aan 12 gasten en negen bemanningsleden. Voor de bemanning zijn vijf hutten. Het gehele interieur wordt gemaakt door Heesen Yachts Interiors.

Voortstuwing 

Aangedreven door twee MTU 12V 2000 M72-motoren (elk 1080 kW), bereikt Project Boreas een topsnelheid van bijna 20 knopen. Met een snelheid van 12 knopen heeft ze een Trans-Atlantisch bereik van 3.750 zeemijl en een zuinig brandstof verbruik van (slechts) ongeveer 98 liter per uur. Dit is exclusief het verbruik van de generatoren. Dit is opmerkelijk laag voor een 50 meter jacht van 499 GT met een waterverplaatsing 320 ton water verplaatst.

Project Boreas is een lichtend voorbeeld van hoe een klant een vooraf ontworpen romp die al onder constructie is kan aanpassen waardoor de levertijd aanzienlijk verkort wordt. Het jacht wordt na een intensieve sea-trail op de Noordzee in juli 2019 opgeleverd.