De meest directe route naar Melbourne zou de vloot ver in de ‘Furious Fifties’ voeren, waar het gevaar van ijsbergen op de loer ligt. Die weg is echter geblokkeerd door de Antarctic Ice Exclusion Zone (AIEZ), die Race Control instelt om de boten uit die gevarenzone te houden. Om te voorkomen dat ze die AIEZ zouden binnenvaren, moesten de koplopers meerdere gijpen uitvoeren om zigzaggend net noordelijk van de AIEZ-lijn te blijven. Dat was geen pretje met windvlagen tot wel 60 knopen en huizenhoge golven.
Mastrail gebroken
Schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning betaalden gisteren een hoge prijs voor een minder goede gijp. Doordat het zeil met een harde klap overkwam, brak een deel van de mastrail los. Daarbij raakte tevens het grootzeil beschadigd en enkele zeillatten braken.
Het team kreeg het voor elkaar om het grootzeil te laten zakken en ging enkel op het voorzeil verder. Ze zetten koers naar de hogere temperaturen in het noorden, zodat de epoxyhars van de reparaties beter kon harden. De bemanning is bezig met een race tegen de klok om zo snel mogelijk weer het grootzeil te kunnen hijsen. Ondertussen is team AkzoNobel naar de onvermijdelijk zevende positie gezakt.
Door een gijp is de mastrail van Team AkzoNobel losgekomen, hier de beelden van het ongelukkige moment
Geplaatst door Nautique op donderdag 14 december 2017
“De boot zelf is in prima staat en iedereen werkt nu al anderhalve dag heel hard om de schade te herstellen”, aldus Tienpont. “We zijn richting het noorden gegaan en het is hier 10 graden warmer. Dat gaf ons de kans om de rail terug op de mast te plaatsen en aan de reparatie van het grootzeil te beginnen.”
“Deze situatie is verre van ideaal. Van tevoren zeiden we dat we heelhuids in Melbourne moesten aankomen. Iedereen is behoorlijk gestrest, omdat we op tijd willen zijn voor de volgende etappe. Helaas hebben we die slechte gijp gehad, maar we gaan er strijdlustig mee om en verder kunnen we niet meer doen dan dat.”
Team Brunel
Team Brunel-schipper Bouwe Bekking beschrijft een gijpmanoeuvre: “We voerden een gijp uit in 45 knopen. Gelukkig rolden we van een enorme golf en kwam het grootzeil netjes over. In deze condities vrees je altijd voor je latten en de mastrail van het grootzeil. De maximale windvlaag die wij hebben gezien, was 62 knopen. Gelukkig hadden we net daarvoor onze gennaker opgerold. Nu varen we letterlijk de storm uit.”