Het team met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord, greep afgelopen weekend na de Doldrums de leiding dankzij een gewaagde tactische beslissing.
Na de finish kon oud-olympisch zeilster en Scallywag-bemanningslid Annemieke Bes haar geluk niet op. “Dit is te gek om mee te maken”, straalde ze. “Ik kan het bijna niet bevatten dat we hier in Hong Kong, de thuishaven van Scallywag, als eerste aankomen. Het is bizar wat we allemaal hebben meegemaakt, zoals Alex over de rand. Hoe we daarop hebben gereageerd, maakt me zo trots.”
Tactische winst
Het was een lange Doldrums passage en op sommige momenten bevond Scallywag zich in een sterkte positie. Toen Scallywag later tijdens die passage achterop raakte, besloten Witt en navigator Libby Greenhalgh om de bocht naar Hong Kong af te snijden. Ze gingen eerder naar het westen dan de concurrentie, die richting het noorden bleef koersen op zoek naar sterkere wind.
“We hadden een plan en hielden ons daaraan. Soms werkt het en soms niet, maar dit werkte het voor ons wel”, zei schipper David Witt.
Hun gewaagde move wierp vrijwel direct zijn vruchten af op het scorebord, aangezien Scallywag minder mijlen naar de finish af te leggen had. Volgens de experts zouden de teams in het noorden zeker Scallywag weer inhalen, omdat de passaatwind zich vanuit het noordoosten zou aandienen. Dat gebeurde echter nooit. Zelfs een man overboord kon het team niet stoppen.
Trotse schipper
“Ik ben echt onder de indruk van hoe we de laatste dagen functioneerden”, reageerde Witt. “We hadden een enorme voorsprong en ineens waren we tweederde daarvan kwijt zonder een fout van onze kant. Desondanks bleven bij strategie. We deden waarvan we dachten dat het juist was en dat pakte goed uit.”
Klassement
Met de zege in de vierde etappe zijn de volle 8 punten voor Scallywag. Daarmee klimt het team uit Hong Kong naar de respectabele vierde plaats in het totaalklassement.
Team AkzoNobel eindigde als derde in Hong Kong. Het andere Nederlandse Team Brunel kwam als vijfde over de finishlijn. "Het is niet het resultaat waar we op gehoopt hadden. We weten dat we nu op bepaalde onderdelen niet snel genoeg zijn. We zullen ons huiswerk opnieuw moeten gaan doen om te kijken waar het aan ligt. Want dit is frustrerend,” aldus schipper Bouwe Bekking. "We zullen de komende dagen gebruiken om te kijken waar het nou echt aan ligt dat we wat snelheid missen ten opzichte van de andere boten. Zeker met alle gedwongen wisselingen voor deze etappe heeft de hele bemanning een uitstekende job gedaan."
Het Chinees/Franse team met Carolijn Brouwer wist een verdienstelijke tweede plaats te pakken. Vestas 11th Hour Racing stapte na een aanvaring met een visserschip uit de race. Lees hier meer over het dodelijke ongeval. Koploper in het klassement MAPFRE finishte als vierde. Turn The Tide on Plastic kwam als laatste binnen.