In de loop van zondag 11 februari nam MAPFRE de leiding over van de Nederlandse boot. De tracker laat een verschil van slechts 0,4 nautische mijl zien. Dongfeng Race Team vaart 3,9 mijl achter MAPFRE. De condities zijn ruig, dus dat betekent hoge bootsnelheden en veel water over dek.
De vloot racet naar het zuidoosten, eindelijk in de richting van de finish met nog ruim 4.000 mijl te gaan. Met het passeren van een front draaide de wind naar het noorden. De boten varen nu net aan halve wind in 18 tot 25 knopen wind en noteren bootsnelheden van tussen de 20 en 25 knopen. Niet bepaald comfortabel, maar het gaat wel hard.
Vol aan de bak
“Sinds het front is het volle bak”, zei Blair Tuke aan boord van MAPFRE. “In het begin ging het gepaard met het mooiste zeilen wat je je kunt voorstellen; 20 tot 25 knopen wind en vlak water. Maar de laatste paar uur worden de condities geleidelijk slechter. De zeegang en het water over dek. Dit is denk ik de grootste hoeveelheid water die ik ooit heb gezien.”
"Dit is een geweldige manier om wat mijlen weg te tikken na de langzame aan-de-windse koers die we hebben gehad”, aldus Dee Caffari van Turn the Tide on Plastic. “Alles en iedereen is kletsnat, maar niemand klaagt. We weten allemaal dat dit maar kort duurt en dat we een serieuze afstand afleggen zolang we erin zitten. Verder is het water warm, 19 graden net als de luchttemperatuur.”
Tweedeling
De vloot is nog altijd min of meer in tweeën gedeeld. MAPFRE voert de eerste groep aan, met Team Brunel ten zuiden en Dongfeng Race Team ten noorden in zijn kielzog. Turn the Tide on Plastic vaart daar 13 mijl achter op de lijn van Team Brunel.
De tweede groep bestond uit team AkzoNobel en Scallywag, maar hun wegen beginnen zich te scheiden. Scallywag kiest voor een zuidelijke route om de bocht af te snijden. Die strategie werkte in de vierde etappe. In de komende uren zal moeten blijken of dit nu weer zijn vruchten afwerpt.