Op zondagmiddag 18 maart Nieuw-Zeelandse tijd bestond de Kiwi-toeschouwervloot uit foilende windsurfers, stand-up peddelboards, kajaks, open zeilboten en honderden motor- en zeiljachten. Tot deze armada behoorde tevens de Whitbread Round the World Race-winnaar Steinlager 2.
De fans zagen hoe MAPFRE het beste over de startlijn kwam en de vloot langs de boeien in Waitematā Harbour richting Hauraki Gulf leidde. Met Dongfeng, Team Brunel en Turn the Tide on Plastic direct in hun kielzog.
Deze zevende Volvo Ocean Race-etappe neemt de teams 7.600 nautische mijlen mee van Auckland naar Itajaí, Brazilië. De zeven boten racen over de Zuidelijke Oceaan, langs de iconische Kaap Hoorn terug naar de Atlantische Oceaan richting de finish in Itajaí.Gelijk na de laatste keerboei in Waitematā Harbour moest de vloot al aan de bak. De voorspelling luidt een aan-de-winds rak in 30-knopen oostenwind om eerst voorbij het Coromandel schiereiland en dan de oostkaap van Nieuw-Zeeland te komen. Vervolgens zetten de teams koers naar het zuiden op zoek naar een lagedruksysteem om op mee te liften naar Kaap Hoorn. Daar wordt de vloot over circa elf dagen verwacht.
“We beginnen aan één van de zwaarste etappes van de race”, zei Peter Burling van Team Brunel en een ware held in Nieuw-Zeeland, vanwege het thuisbrengen van de America’s Cup in de zomer van 2017. “De grootste uitdaging is het uithoudingsaspect. We moeten de intensiteit hoog houden tijdens heel moeilijke omstandigheden. Het zal voor alle Kiwi’s onder ons lastig worden om hier te vertrekken, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen uitkijkt naar wat ons te wachten staat.”
De Ice Exclusion Zone laat de zeven teams toe om tot 59-graden zuiderbreedte te gaan, dus goed in de ‘Furious Fifties’. Hier stromen wind en golven ongestoord door land de wereld rond, waardoor ze tot angstaanjagende niveaus kunnen opbouwen. Daarnaast wordt het zo ver zuidelijk vreselijk koud en de route neemt de vloot mee naar de meest afgelegen plek ter wereld, Point Nemo. Daar is het internationale ruimtestation dichterbij dan het vasteland.
De balans tussen de bemanning en het materiaal hard pushen in een poging om te winnen en ervoor zorgen dat het team überhaupt kan finishen, is cruciaal deze etappe. “Dit is het deel van onze aardbol, waar je soms de race even moet vergeten en gewoon voor je mensen en de boot moet zorgen”, aldus Dongfeng-schipper Charles Caudrelier. “Het is speciaal om zo zuidelijk te racen. De zee is hoger, de wind is sterker, dus je moet op je hoede zijn.” Caudrelier weet dat als geen ander. In de vorige editie liep hij met Dongfeng Race Team niet ver voor Kaap Hoorn mastbreuk op.