Team Brunel aan de leiding naar Cardiff

Schipper Bouwe Bekking en zijn Team Brunel leiden de zuidelijke groep van vier boten, die profiteren van meer wind ten opzichte van het trio in het noorden. 

Team Brunel

“Zoals verwacht, is er een grote splitsing in de vloot. Het wordt dus interessant om te zien wie over vijf dagen voorop ligt”, schreef Bouwe Bekking in een blog naar het hoofdkantoor van de race. “Wij nemen de zuidelijke route en waren in staat om voor het front te blijven. We hebben eigenlijk altijd meer wind dan voorspeld…De boten in het noorden volgen de kortere route. Zij hebben de komende 24 uur minder wind, maar zij zullen een iets betere stroming van de Golfstroom hebben. In het laatste positierapport hadden zij 6 knopen wind, vergeleken bij de 25 knopen die wij hadden. Dat zijn nerveuze tijden voor hen. Maar ik denk dat het op de lange termijn zal goedkomen voor ze. Dat hebben we eerder gezien bij trans-Atlantische races. Wij krijgen ook met lichtere wind te maken. We moeten morgen zelfs overstag.”

Het eveneens Nederlandse team AkzoNobel vaart momenteel in tweede positie, gevolgd door Vestas 11th Hour Racing. De zeven teams begonnen afgelopen zondag in Newport, Rhode Island aan de negende etappe richting Cardiff, Wales.

In het noorden worstelen klassementleider MAPFRE, de nummer twee van het algemene klassement Dongfeng Race Team en Turn the Tide on Plastic met de lichte condities. Zij moesten het dinsdagmorgen 22 mei UTC met 7 tot 10 knopen snelheid doen, terwijl het zuidelijke kwartet ruim 15 knopen haalde. Hun voorsprong liep op tot zelfs een keer 30 mijlen.

Gat dichten

Inmiddels wordt het gat al kleiner. Dinsdag om 1230 UTC waren Dongfeng, MAPFRE en Turn the Tide on Plastic alweer op snelheid. Ze zeilen bovendien een directere koers richting de finish dan de zuidelijke boten. Dat betekent dat de achterstand afneemt. Al is de spreiding van 200 mijl tussen de noordelijke en zuidelijke gelukszoekers enorm.

“Het is een gigantische split”, zei MAPFRE’s Blair Tuke. “Het baart ons een beetje zorgen dat de separatie tussen ons en Brunel zo groot is. Het zou positief voor ons kunnen uitpakken, maar misschien ook niet…Na deze transitie zullen we zien hoe het uitpakt als de nieuwe bries over ongeveer een dag invalt.”

Ondertussen zijn de omstandigheden beter dan verwacht. De Golfstroom zorgt voor warme temperaturen, die het leven aan boord aangenamer maken. “We genieten van vlak water, warme condities en we blijven vooruitkomen”, schreef Turn the Tide on Plastic-schipper Dee Caffari. “We hebben lichtweer voor ons en tegen de avond zullen we over de andere boeg de nieuwe bries oppikken, die gaat toenemen. Dit lagedruksysteem zullen we voor een paar dagen hebben, dus we moeten hard pushen om erin te blijven.”