De Bestevaer 72 is ontwikkeld voor een familie met gedeelde interesses. De jongere helft wil graag naar koude en ruigere gebieden zoals Groenland, Ijsland en misschien zelfs de Noordwest Passage varen, terwijl de oudere helft liever richting warmere oorden zoals de Carieb en de Middellandse Zee vertrekt. Samen met de architecten van Dykstra Naval Architects is er binnen een half jaar een compleet nieuw ontwerp van 72 voet gemaakt waarin alle wensen zo goed mogelijk samenkomen. De verwachte oplevering van het schip Symbiose is in het voorjaar van 2020.
Veilig op jezelf zijn
Veiligheid en zelfredzaamheid was een eis. Vandaar de diepe en beschutte kuip welke is opgedeeld in een ‘vaar’ en een ‘relax´ gedeelte. In de ruime pilot house kan geschuild worden tijdens slecht weer terwijl de auto piloot het stuurwerk doet. Naast de standaard waterdichte schotten zijn er ook twee waterdichte deuren voor extra veiligheid. Ook heeft de boeg van het schip dikkere huidplaten t.o.v. de rest van de romp voor een eventuele aanvaring met een container, pakijs of ander drijvend object. Het dek ligt vol met zonnepanelen –met een opbrengst van ruim 2.500W- maar er zijn ook een diesel generator én water generator om aan de stroomvraag te voldoen. De carbon tuigage in combinatie met de ongeschilderde blanke romp zorgen voor een stoer uiterlijk van deze Bestevaer. Om ook in de wat kleinere en ondiepere wateren te kunnen komen heeft het schip een hydraulische lift kiel welke een diepgang van 2.30m naar 4.30m heeft. De dubbele roeren hebben dan ook een maximale lengte van 2.30m.
Prettige indeling
Qua comfort onderdeks ontbreekt het de opvarenden aan niks. Er zijn drie hutten en een crew cabin, twee volwaardige natte cellen en een dagtoilet. De salon heeft een grote zithoek met dinertafel en daar tegenover is de goed geuotillieerde keuken. De meubels, kasten en vloer zijn van teak, terwijl de witte wanden en plafonds het interieur licht en ruim laten aanvoelen.
Specificaties Bestevaer 72 ‘Symbiose’
Werf: KM Yachtbuilders, Makkum, NL
Architect: Dykstra Naval Architects, Amsterdam, NL
Lengte over alles: 22.26 m
Lengte waterlijn: 20.21 m
Breedte over alles: 5.81 m
Diepgang: 2.30 - 4.30 m
Waterverplaatsing: ca 45T
Ballast: 7,5T
Constructie: Aluminium
Motor: Steyr 110kw
Diesel: 3450L
Drink water: 1350L
Grijs water: 350L
Zwart water: 240L
Mast en giek: Carbon, Hall Spars, P 28,1m
Grootzeil: 156 m2
Genoa: 120 m2