Vaarverhaal: vliegend over de Wolga

Published on: 7 januari 2017

Filled Under: Magazine, Nieuws

Views: 486

Varen is een van de mooiste manieren om Rusland te ontdekken. Omdat de binnenwateren nog maar een paar jaar open zijn voor buitenlanders horen we op de redactie echter nog maar weinig over recreatietochten. We waren dan ook blij verrast toen we wind kregen van een Nederlands flottielje die met een aantal wel heel bijzondere draagvleugelboten een tocht over de Wolga maakte. Een verslag.

Jop Rappange, een enthousiaste en ervaren zeezeiler, kocht zo’n 45 jaar geleden uit pure nieuwsgierigheid een oude Russische draagvleugelboot. De draagvleugelboot is van oorsprong een Italiaanse vinding, waarbij kleine onderwater gemonteerde vleugels een schip –net als een vliegtuig – bij toenemende snelheid een zodanige opwaartse lift geven, dat de romp uit het water opstijgt. Door het kleine, natte oppervlak van de vleugels is het daarna mogelijk met relatief gering verbruik hoge snelheden te behalen. Dit idee is na de Tweede Wereldoorlog vooral in de toenmalige Sovjet-Unie verder ontwikkeld en op grote schaal toegepast. Rappange haalde een open versie van een kleine, Russische draagvleugelboot, een Wolga, naar Nederland. De Wolga die hij kocht, was zo’n zeldzame gesloten kajuitversie: de Brezjnev-coupé. Het bootje verraste niet alleen door zijn stabiele vaart, laag verbruik en hoge snelheid, maar ook door de geringe hekgolf, waardoor ook werkelijk met die hoge snelheid gevaren kon worden, zonder dat je door woonbootbewoners onmiddellijk gestenigd werd.

Rappange’s dochter Gaby, zijn zoon Rob en oom Maarten wilden daarom ook wel zo’n bijzonder bootje hebben en gingen naarstig op zoek. Op de oude werf in Rusland werd nog een nieuwe, nooit afgebouwde hull gevonden en aldaar afgebouwd. En een andere werd bij toeval in Amstelveen verwaarloosd en wel aangetroffen. Na een algehele revisie en inbouw van nieuwe motoren had de familie nu de beschikking over vier gesloten Wolga’s die snelheden tot tegen de 100 km/u konden halen, bij een verbruik van slechts ca 14 l/uur. Door de hoge snelheden in combinatie met een laag verbruik  konden ze lange tochten gaan ondernemen zonder zoals gebruikelijk maanden van huis te zijn. Zo ondernam de familie vanuit Nederland tochten over de Franse kanalen naar Spanje en ook over de Rijn en Donau tot de Zwarte Zee aan toe.

Verder lezen? Het hele artikel is te vinden in de nieuwste Nautique, deze kunt u hier bestellen.

Foto: Gaby Rappange

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>