Reisverslag: De Galapagos eilanden

Published on: 29 januari 2017

Filled Under: Magazine, Nieuws

Views: 338

Door de geïsoleerde ligging van de Galápagoseilanden heeft de dierenwereld zich hier zo kunnen evolueren dat de diersoorten er vrijwel geen natuurlijke vijand hebben. Als bezoeker aan deze paradijselijke eilandengroep word je dan ook niet als een vijand, maar als welkome gast onthaald. Walter de Vries en fotograaf Wouter Jansen stapten aan boord van de exclusieve MS Grace om deze eilandengroep op de enige mogelijke manier te leren kennen: per boot.

Dag 1
Duizend kilometer voor de kust van Ecuador en ruim 2 ½ uur vliegen vanaf de hoofdstad Quito liggen de Galápagoseilanden, onze bestemming voor de komende 8 dagen. De archipel bestaat uit 17 eilanden en talloze kleinere stukken land of rots. Er zijn 5 grotere eilanden (Fernandina, Isabela, San Cristóbal, San Salvador en Santa Cruz), waarvan Isabela met een oppervlakte van 4.588 km2 verreweg het grootste is. Alle eilanden zijn van vulkanische oorsprong en relatief jong, ongeveer 2 tot 3 miljoen jaar oud (ter vergelijking: de leeftijd van de aarde wordt op 4,5 miljard jaar geschat). De eilanden worden gevormd door de toppen van een reeks onderzeese vulkanen en bevinden zich op de grens van de Nazcaplaat en de Cocosplaat. Met uitzondering van de eilanden Wolf en Darwin, liggen alle eilanden op een soort verhoging van de oceaanbodem, het zogenaamde Galápagosplat. De twee andere eilanden worden door een 3.000 m diepe zeestraat van dit plat gescheiden. De zeebodem rond de eilanden is relatief ondiep en varieert van 370 tot 900 m. De omringende oceaanbodem is meer dan 3.000 meter diep.
Na onze landing op Baltra en het doorlopen van de registratieprocedure voor het nationale park rijden we in 10 minuten naar de baai, waar MS Grace ligt. Zij zal ons, en 14 andere gasten, kennis laten maken met een van ’s werelds meest imponerende natuurgebieden. We worden welkom geheten door de 10-koppige bemanning onder leiding van kapitein Jimmy en krijgen onze suites of staterooms toegewezen. Onder het genot van een tropische vruchtencocktail varen we naar Daphne Major, de broedplaats van de blauwvoetige jan-van-gents. We mogen er niet landen, maar met een verrekijker zijn deze vogels met hun clowneske ogen goed te bewonderen. De komende nacht maken we de oversteek naar het volgende eiland.

Dag 2
Na een rustige vaart en een uitgebreid ontbijt worden we opgedeeld in 2 groepen en brengen we onder leiding van gidsen Rafael en Walter een bezoek Santa Fe. Het eiland is bekend om de Giant Cacti Forest. Tijdens een wandeling lopen we door een woud van reusachtige cacti, die wel 3 meter hoog kunnen worden. Vanaf een heuvel zien we in de baai ons jacht liggen en kunnen we haar schoonheid bewonderen. Met een lengte van 147 feet en een gewicht van 248 ton, is ze een van de kleinere cruiseschepen die de wateren rond de Galápagoseilanden bevaren. MS Grace werd in 1928 gedoopt onder de naam Monica, naar de dochter van de Argentijnse miljonair Santiago Soulas, die haar had laten bouwen op de befaamde werf van Camper & Nicholson in Southampton. Enkele van hun meest beroemde opdrachten waren de America Cup jachten Endeavour (1934) en Endeavour II (1936). Daarnaast bouwden zij jachten voor koninklijke families en de rich & famous. In 1938 werd MS Monica gekocht door Sir George Tilley. Hij kon echter niet lang van het schip genieten, bij het aanbreken van de Tweede Wereldoorlog werd ze door de Britse regering geconfisqueerd en diende ze als mijnenveger. Toen scheepsmagnaat Aristoteles Onassis haar in 1952 kocht werd ze opnieuw een speeltje voor de internationale jetset. Hij gaf haar in 1956 als huwelijkscadeau aan prins Reinier van Monaco en prinses Grace, die er hun huwelijksreis mee maakten langs de kust van Sardinië. Sinds 1958 veranderde de boot verschillende keren van eigenaar en naam. In 2006 liet Microsofts Paul Allen bij een nieuwe verkoop er zijn oog op vallen. Onder de gegadigden behoorden echter ook het Ecuadoriaanse echtpaar Eduardo en Dolores Diez, eigenaars van Quasar Expeditions. Ze kochten de boot in 2007 en herdoopten haar MS Grace. Het echtpaar maakte van de boot het meest exclusieve cruiseschip van de Galápagoseilanden.

U kunt het hele artikel lezen in de Nautique #6, deze kunt u hier bestellen. 

Fotografie: Wouter Jansen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>