In voorbereiding op de Clipper Race

Published on: 14 juni 2017

Filled Under: Clipper Round the World Race, Nieuws

Views: 396

Op 20 augustus gaat de Clipper Round the World Race van start. Onder de deelnemers de Nederlandse Ineke van der Weijden, die voor de lezers van Nautique verlag doet van haar race rond de wereld. In haar eerste blog schrijft Ineke over de voorbereidingsfase van de Clipper Race.

Meteen verkocht

Clipper Race, Ineke van der Weijden20 Mei was eindelijk de dag waar ik al bijna twee jaar op zit te wachten: Crew Allocation day voor de Clipper 2017-18 Round the World Yacht Race. Toen de vorige race in 2015 door Kaapstad kwam, had ik de kans met het Clipper Race team te praten en de boten van binnen en buiten te bewonderen. Ik was verkocht en een week later had ik me ingeschreven. En dan ook nog voor circumnavigation, oftewel de volledige 11 maanden van de race.

Inmiddels heb ik al drie van de vier verplichtte trainingsweken in Gosport (Engeland) gedaan en weet ik op welke boot ik zit. Wie mijn schipper is (Rob Graham) en wie mijn mede crew maatjes voor deze race ronde de wereld zijn. Het is een ware mengelmoes van nationaliteiten, leeftijden en achtergronden. En nu komt het avontuur toch echt dicht bij: 20 Augustus vertrekken we van Liverpool richting Uruguay. En er moet nog een hoop gebeuren! Meer training, boot voorbereidingen, boat delivery en daarnaast natuurlijk mijn eigen zaakjes: gepaste technische zeilkleding aanschaffen, de juiste visa regelen, wat administratieve zaakjes op orde brengen en natuurlijk afscheid nemen van familie en vrienden. Al hoop ik dat sommige de kans aangrijpen om me ergens in een host port op te komen zoeken. Waarom niet kerst in Sydney, een vakantie in tropisch Sanya, China of een stedentrip naar New York in Juni volgend jaar?

Goede voorbereiding

Aangezien de Clipper Race voor “amateurzeilers” is, verzorgt de organisatie een belangrijk trainingsprogramma in aanloop naar de race. We hebben allemaal verschillende zeilachtergronden. Ik heb bijvoorbeeld in mijn jeugd veel in kleine open bootjes gezeild en later wat meer op zeiljachten op zee, maar niets wat op een Clipper 70 lijkt en zeker geen oceaan oversteek. Maar er zijn ook bemanningsleden bij die nog nooit hebben gezeild. De training zorgt ervoor dat we allemaal dezelfde taal en terminologie gebruiken, de boten goed kennen en de basis van het zeilen goed onder de knie hebben. In de maanden voorafgaande aan de race, reizen we allemaal vier keer naar Gosport of Sydney om onze trainingsweken af te ronden.

level 3 trainingDe eerste week richt zich met name op de basis van het zeilen: zeilstand, windrichtingen, zeilen hijsen, overstag, gijpen en dergelijke. Op zich was ik goed bekend met deze onderwerpen, maar zeilen op een Clipper 70 is toch anders. Een les voor mij was hoe een running backstay werkt, de rol van een stay sail versus een yankee en hoe te werken met “gybe preventers”. Daarnaast mocht ik de mast in, aan het roer staan en als reddingszwemmer het water in met een MOB oefening. Er was weinig wind, maar we hebben veel geleerd en veel plezier gehad.

De tweede week gingen we met de boot het Engelse kanaal op en kwamen de laatste dag pas weer terug. Nachtzeilen in een wachtsysteem, een beetje wennen aan het leven op de boot en met name heel veel oefenen van de basics: overstag, gijpen, een rif in het zeil leggen en sturen. We troffen windkracht 6-7, een behoorlijke vuurdoop en een voorproef op wat ons te wachten staat.

De derde week richtte zich op spinnaker zeilen. Hijsen, trimmen, laten zakken en weer oprollen (wooling). We hadden weinig wind, dus hebben met name de windseeker gebruikt om mee te oefenen. Wat minder spectaculair dan we gehoopt hadden, maar in ieder geval wel makkelijk om gecontroleerd mee te werken. We waren deze week met 19 aan boord, dus een goede oefening voor de echte race. Het viel me eigenlijk reuze mee. Zo’n Clipper 70 heeft toch best wat ruimte. Maar ongetwijfeld denk ik daar na 3 weken op zee anders over.

Mijn laatste trainingsweek zal eind juli zijn en is tevens de eerste keer dat ik met mijn schipper en crew zal varen. Dan zijn we een week het water op. Doelstellingen hier zijn in een wachtsysteem werken, race starts oefenen en aan elkaar wennen. Na al dat lange wachten ben ik er in ieder geval wel helemaal klaar voor.